شما میتوانید در مرحله یادآوری با تهیه یک هدیه تبلیغاتی خلاقانه و زیبا به مشتری خود به طور مستقیم اعلام نمایید که همراهی وی برای شما ارزشمند بوده و مشتاق حضورش هستید. دلایل متفاوتی برای هدیه دادن وجود دارد: تشکر برای خرید، مراجعه مشتری و یا تشکر از یک کارمند وظیفه شناس.
مهمترین دلیل برای هدیه دادن تقویت روابط شخصی بین هدیه دهنده و هدیه گیرنده است.
شرکتها ارائه هدایای تبلیغاتی را در قالب راهبرد پیش میبرند. به همین دلیل برخی پاداش وفاداری میدهند، بخشی مشوق تهیه میکنند، عدهای تخفیف داده و آن را هدیه قلمداد میکنند و …
هدیه دادن یکی از راههای مقرون به صرفه برای ایجاد حس مشارکت و روابط ارزشمند است.
ویژگیهای هدیه تبلیغاتی
ارائه هر نوع هدیه تبلیغاتی فاقد هر نوع پیش شرط است. اگر ماهیت هدیه دادن مشروط بر انجام یک تعهد یا پذیرش مسئولیت در آینده باشد بی شک کمتر کسی علاقه مند دریافت این هدیه خواهد بود.
بهتر است در هدایای تبلیغاتی، المانهای تبلیغاتی چندان مشخص نباشد چرا که این کار سبب عدم استفاده همیشگی هدیه توسط مخاطب میشود. آن کسی که باید بداند این هدیه فاخر از کدام شرکت است خواهوناخواه متوجه میشود، لذا درج المانهای درشت و بزرگ و شلوغ منجر به شکست شما از هدف ارائه هدیه شود.
وقتی تبلیغات درج شده روی هدیه در جایگاه نامناسبی یا با اندازهای بیش از حد معمول درج شود، کارایی هدیه را پایین میآورد و یا مخاطب تلاش میکند لوگو و یا نام شما را به هر وسیله ممکن پاک کند.
از رنگها و طرحهایی برای هدیه خود استفاده کنید که مورد پسند عموم باشد. استفاده از رنگهای نا مناسب و طرحهای عجیب باعث عدم استفاده مخاطب از هدیه تبلیغاتی شما میشود و ممکن است هدیه را دور بیندازد.
سعی کنید هدیهای را انتخاب کنید که مورد استفاده مشتریان شما باشد تا همواره شما را به خاطر بیاورند و از اینکه با شما همکاری دارند حس خوبی داشته باشند.
هدیه در ذات اصلی خود برای تلطیف فضای کاری، ماندگاری برند یا محصول و وفادار سازی به مخاطب ارائه میشود و همواره اثرات بسیار خوبی در توسعه روابط با مشتریان دارد.
انجمن بینالمللی محصولات و هدایای تبلیغاتی، مطالعات گسترده و مداومی را در زمینه روابط هدیه دهندگان و هدیه گیرندگان انجام میدهد. یافتههای این تحقیقات حاکی از آن است که شرکتهایی که هدیه تبلیغاتی ارائه میدهند در مقایسه با شرکتهایی که هدیه نمیدهند، دو برابر شانس تماس از طرف هدیه گیرنده را دارند و از سویی به تعداد هدایای ارائه شده در اذهان عمومی رخنه کرده است.
هدیه دادن به شیوه صحیح میتواند به ایجاد مناسبات خوب بینجامد و حکم خون در زندگی اقتصادی و کسب و کار شما دارد. هرچه هدایای تبلیغاتی کاربردیتر و غیر تبلیغی تهیه شود بازخور به مراتب بیشتری خواهند داشت.
اخلاق در هدیه دادن
پیش از هدیه دادن به این نکته توجه داشته باشید که هدیه دهنده و هدیه گیرنده، هر دو در مورد هدیه، دارای سیاست و برنامه میباشند. ممکن است برخی از مخاطبان شما هدیه تبلیغاتی را از شما نپذیرند و یا برای دریافت آن نیازمند ایجاد بستر یا فضایی خاص باشند.
دقت داشته باشید اعطای هدیه تبلیغاتی در جریان مزایده یا مناقصه، یک پاسخ منفی قطعی است حتی اگر برگزاری مناقصه یا مزایده در روز خاص و مناسبتی است که اعطای هدیه را میطلبد.
اعطای هدایای تبلیغاتی لوکس و گران قیمت در جمعی که مخاطب شما ممکن است معذوریتهایی داشته باشد بی شک اثر منفی دارد و از سویی ارائه چنین هدایای و ایجاد تبعیض بین مخاطبین شما ممکن است حرفه کاری شما را دچار مشکل نماید.
اگر در شرایطی هستید که منعی برای هدیه دادن وجود ندارد، سیاست و مقرراتی هم در این بخش نیست، اجازه ندهید هدیه دادن شما، احساس نامناسبی را در مخاطبین به وجود بیاورید چرا که هر اقدامی از سوی شما میتواند به تخریب مناسبات شما با دیگران منجر شود.
ارائه هدیه تبلیغاتی به نوعی رفع تکلیف و مسئولیت نیست و از سویی نباید هرگز با بذل و بخشش هدیه، ارزش آن را مخدوش نمایید تا مخاطب گمان کند هدیهای فاقد ارزش دریافت کرده است.
امروزه تبلیغات برندها و تکیه بر رسانه های گران قیمت نمی تواند ضامن پیروزی شما باشد. خلاقیت و نوآوری، توجه به خواست مخاطب و ارائه هدایای تبلیغاتی هدفمند و هوشمندانه می تواند با کمترین هزینه شما را به سر منزل عافیت رساند. در این راه بهره گیری از هدایای تبلیغاتی به عنوان یکی از بازوهای تبلیغاتی و پیشبردی می تواند جایگاه ویژه ای را برای شما در بازار رقم بزند و بهترین اثر را در ذهن عموم خلق و برندتان را جاویدان نماید.