نقش استخدام در ارتقا کسب و کار

انواع کارمند مناسب برای استخدام

 

استخدام کارمند خوب

 

 یکی از معضلات بزرگ حوزه کسب و کار ، استخدام نادرست و پافشاری بر آن است.
بیش از ۹۰ درصد موفقیت یک شرکت از طریق کارمندانش رقم می خورد و انتخاب نادرست آن ها می تواند موجب عدم بهره وری و در نتیجه نابودی یک کسب و کار شود.
برای شناخت وضعیت یک استخدام مناسب لازم است در خصوص تیپ های شخصیتی کارمندان اطلاعات دقیقی به دست بیاوریم تا فرد مناسب را برای شغل موردنظر استخدام کنیم.
بسیاری از شرکت ها برای شناخت بیشتر کارکنان برای استخدام از تست های معروفی مثل تست های روانشناختی MBTI استفاده می کنند که بیشتر نشان دهنده نوع نگرش آنها به زندگی و شغل است و قابلیت تفکیک تیپ های مناسب جایگاه را ندارد.


به زبان ساده ما سه تیپ کارمند داریم :
۱) کارمند خلاق و تحلیل گرا 
۲) کارمند مسئولیت پذیر خوب 
۳) کارمند مسئولیت پذیر بازیگوش 

در استخدام نباید زیاد منتظر تیپ اول ماند زیرا این دسته از آدمها یا خود کارآفرین و مدیرعاملند و یا مشغول کارند و انتظار برای استخدام آنها هدررفت زمان و سرمایه است.
حتما می پرسید وجود چنین نیروهایی در سازمان لازم است پس باید چه کار کرد؟ 
پاسخ به این سوال ساده است : کارمندان تیپ دوم استعداد زیادی برای رسیدن به این نقطه دارند.
فقط کافی ست فضای مناسب برای ارتقا را در اختیارشان قرار داد و با تزریق آموزش و مشاوره به بدنه کسب و کار سرعت این چرخه را افزایش داد.
کارمندان تیپ دو وظایفی را که به آنها سپرده می شود را بدون کم و کاست و بهانه گیری انجام داده و به مافوق خود نتیجه را گزارش می دهند.
آنها در صورت حمایت ، کم کم ایراداتی که در کار وجود دارد و باعث می شود سرعت و یا کیفیت کار پایین بیاید را شناسایی کرده و پیشنهادی در جهت بهبود وضعیت ارائه می دهند و به این ترتیب به کارمندان تیپ یک تبدیل می شوند.
اما کارمندان تیپ سوم : آنها هم کارمندان بی مسئولیتی نیستند اما به واسطه تنبلی و بازیگوشی ، وظیفه سپرده شده را بصورت کامل انجام نمی دهند و به ۷۰ تا ۷۵ درصد از آنها عمل کرده و برای انجام ندادن بقیه کار شلوغی و ... را بهانه می کنند.
آنها هم باید با هدایت صحیح به یک کاربر خوب بدل شده تا در سازمان ماندگار شده و بهره وری بیشتر کسب و کار را رقم بزنند.

اگر بعد از خواندن این مطلب احساس کردید تیپ های دیگری از کارمندان در کسب و کار شما وجود دارند هر چه زودتر آنها را به این چرخه وارد و یا سریعا آنها را اخراج کنید.
متاسفانه بسیاری از کارفرمایان مسئولیت استخدام نادرست خود را قبول نمی کنند و روی ماندن کارمند بد پافشاری می کنند که قطعا با این کار در حال نابود کردن تدریجی کسب و کارشان هستند.

 

 


✍️ محمدرضا مهرپویا
موسس و مدیر گروه مشاوران کارفرمانیوز

 

منبع : سایت فروش و بازاریابی و کسب و کار کارفرمانیوز

www.salesgeniuses.ir