کارفرمانیوز - هفته‌ای که گذشت هفته‌ای پر خبر در حوزه کار و تعاون بود که پیشنهاد افزایش پلکانی دستمزد کارگران، پرداخت عیدی بازنشستگان فولاد و هفت‌تپه و مستمری از کارافتادگی و بازنشستگی قالیبافان را مهم‌ترین این اخبار می‌توان برشمرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی این هفته بندی از لایحه بودجه را تصویب کردند که به موجب آن حقوق همه کارکنان و بازنشستگان دولت در سال آینده ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. در همین راستا برخی نمایندگان از افزایش ۱۰ تا ۴۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده خبر دادند تا بلکه از این طریق خانوارهای کارگری از افزایش قیمت کالاها آسیب نبینند.

این در حالی بود که مقامات کارگری اعلام کردند افزایش 400 هزار تومانی مشمول کارگران نمی شود. وزیر کار نیز تاکید کرد که تعیین حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار صورت می گیرد و نظام پرداخت مزد در دولت و سازمان امور استخدامی کشور متفاوت از نظام تعیین حداقل مزد متکی بر قانون کار است.

مذاکرات تعیین دستمزد سال آینده کارگران و کارکنان مشمول قانون کار که طبق قانون در شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت تعیین می‌شود، از یکشنبه پنجم اسفند ماه در شورای عالی کار آغاز شد.

شورای عالی کار

به رغم اینکه در روزهای پایانی سال، جلسات دستمزد باید در شورای عالی کار با فوریت و فوق‌العاده برگزار شود تا پیش از پایان سال میزان افزایش دستمزد نهایی شود، اما نخستین جلسه چانه زنی نمایندگان کارگری و کارفرمایی در این شورا یکشنبه هفته گذشته برگزار شد که فقط مذاکرات اولیه مورد بحث بود.

نمایندگان کارگری و کارفرمایی شورای عالی کار پیش از آغاز مذاکرات دستمزد، در کارگروه مزد این شورا با بررسی آمار و ارقام مخارج، حداقل هزینه معیشت ماهیانه یک خانوار ۳.۳ نفره را برای سال جاری ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار ۲۶۲ تومان استخراج کردند که طبق این محاسبات، قدرت خرید کارگران طی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ یک میلیون و ۸۹ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.



منبع : www.khabaronline.ir


www.karfarmanews.irکارفرمانیوزپایگاه اطلاع رسانی کارفرمایان