حق بیمه،مبلغی است که کارفرمایان موظفند بابت بیمه کارکنان خود به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمایند. مبلغ حق بیمه ٣٠ درصد از دستمزد واقعی بیمه شده می باشد که ٢٣درصد آن سهم کارفرما و ٧ درصد سهم بیمه شده است. مسئول پرداخت حق بیمه کارفرماست که در صورت عدم پرداخت بموقع مشمول جریمه خواهد بود. جریمه ماهانه عدم پرداخت مبلغ حق بیمه ٢ درصد می باشد و بابت عدم ارسال لیست اسامی کارکنان نیز ١٠ درصد به آن اضافه می گردد.
حق بیمه را می توان به چهار دسته عمده تقسیم کرد:
- حق بیمه ای که براساس دستمزد و حقوق پرداختی توسط کارفرما،محاسبه وتعیین شده و به صورت لیست پرداخت حق بیمه به شعب سازمان ارائه می گردد.
- حق بیمه ای که بصورت مقطوع و براساس ماده (٣٥) توسط سازمان تامین اجتماعی برای برخی از مشاغل تعیین میشود.
- حق بیمه ای که برای بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری (خویش فرما) تعیین میشود که بر اساس دستمزد و حقوق اعلامی متقاضی و قرارداد فیمابین تعیین میشود. در این حالت میزان دستمزد اعلامی میبایست مابین حداقل و حداکثر دستمزد سال مورد نظر باشد.
- تعیین حق بیمه به صورت ضریب برای قراردادهای پیمانکاری که توسط سازمان تامین اجتماعی تعیین می شود.
انواع بدهی
بدهی(حق بیمه)اعلام شده به کارفرما به دو دسته تقسیم میشود:
الف)بدهی هایی که برآوردی بوده و هنوز قطعیت نیافته است و کارفرما میتواند در مورد آنها اعتراض کند.
ب) بدهی هایی که قطعی است و کارفرما نمیتواند نسبت به آنها اعتراض نماید و باید بدهی مربوطه را پرداخت نماید و در صورت عدم پرداخت مشمول جریمه خواهد شد.
بدهی های قطعی عبارتند از:
١- بدهی هایی که مطابق لیست ارسالی کارفرمایان تعیین شده است.
٢- آراء هیاتهای بدوی تشخیص مطالبات که اصل حق بیمه از ١/٥٠٠/٠٠٠ ریال کمتر باشد و یا ظرف ٢٠ روز نسبت به آن اعتراض نشده باشد.
٣- آراء هیاتهای تجدید نظر تشخیص مطالبات
٤- بدهی تقسیط شده کارفرمایان که به علت عدم پرداخت اقساط، تمام یا باقیمانده آن تبدیل به دین حال شده است.
مراحل ابلاغ و وصول بدهی(حق بیمه، جرائم و خسارات)
١- ابلاغیه
معمولاً هرگونه مطالبه حقبیمه توسط شعب تأمین اجتماعی ابتدا به کارفرما اعم از حقیقی یا حقوقی ابلاغ میگردد. نحوه ابلاغ به دو شکل میباشد:
الف)ابلاغ واقعی: این ابلاغ توسط مأمورین ابلاغ به شخص کارفرما (برای اشخاص حقوقی معمولاً به مدیرعامل شرکت)در مؤسسات ابلاغ میگردد و در صورتیکه مدیرعامل در شرکت حضور نداشته باشد به امور اداری یا دفتر شرکت ابلاغ و در ذیل نسخه ابلاغ شده نام و مشخصات مسئول امور اداری و مهر شرکت ثبت می شود.
به طور کلی در هرگونه ابلاغی که به افراد میشود، حتماً مشخصات فرد گیرنده ابلاغ، با ذکر تاریخ و روز و ساعت ابلاغ، قید میگردد.
ب) ابلاغ قانونی: در مواردیکه مسئولی در شرکت جهت دریافت ابلاغ حضور نداشته، یا درب کارگاه بسته و تعطیل باشد، مأمور ابلاغ فرم مخصوص را که اصطلاحاً فرم دهروزه نام دارد به درب کارگاه الصاق یا در محل شرکت تحویل میدهد،که درآن قید گردیده ظرف مدت دهروز کارفرمای شرکت و یا نماینده رسمی او با معرفینامه به شعبه جهت اخذ اعلام بدهی مراجعه نماید. در صورتیکه چنین اقدامی از جانب کارفرما صورت نگیرد، بعد از دهروز مأمور ابلاغ بدهی حقبیمه را به شرکت ابلاغ قانونی مینماید،که در این حالت فردگیرنده مطرح نیست و مأمور ابلاغ اعلام بدهی را به درب کارگاه الصاق یا تحویل شرکت میدهد.
- در مواردی که کارفرما از تحویل ابلاغ بدهی امتناع ورزد،مأمور ابلاغ اعلام بدهی را به درب کارگاه الصاق نموده و با مهری که در ذیل نسخه دوم اعلام بدهی میزند، قید مینماید کارفرما از دریافت فرم مذکور امتناع ورزید. در این حالت تاریخ ابلاغ ملاک میباشد.
- در مواردی که کارفرما در زندان حضور داشته باشد، اعلام بدهی از طریق اداره زندانها در محل زندان به کارفرما ابلاغ میگردد.
- در مواردی که کارفرما در خارج از کشور حضور داشته باشد و شعبه را در این مورد مطلع نموده باشد ابلاغ به سفارتخانه ایران در کشور ذیربط ارسال و از طریق سفارت به کارفرما ابلاغ و نتیجه آن به شعبه اعلام میگردد. در هر حال ابلاغ بدهی یا هرگونه مکاتبهای در این خصوص از طریق اداره تشریفات وزارت امورخارجه صورت میگیرد و شعبه حق ابلاغ به صورت مستقیم را ندارد.
کارفرما موظف است، هنگامیکه آدرس قانونی خود را تغییر میدهد، به صورت کتبی شعبه را مطلع نماید، در غیر این صورت ملاک آدرسی است که در روزنامه رسمی به ثبت رسیده و اقامتگاه قانونی کارفرما محسوب میگردد. بنابراین کلیه ابلاغها به این مکان صورت میگیرد.
٢- اخطاریه
اخطاریه مرحله ای است که کارفرما بدهی قطعی شده را به سازمان نپرداخته، یا ترتیب پرداخت آن را نداده است. در صورتی که ظرف«٤٨»ساعت پس از اخطاریه اقدامات قانونی لازم از طرف کارفرما به عمل نیاید، بدهی وارد مرحله اجرائیه میگردد.
٣- اجرائیه
پس از قطعی شدن مطالبات، سازمان برای صدور اجرائیه به اشخاص حقیقی یا حقوقی مسئول (بدهکار) کتباً اخطار مینماید که ظرف ٤٨ ساعت از تاریخ اخطار، بدهی خود را پرداخت کنند. در صورتیکه پس از ابلاغ اخطاریه نسبت به پرداخت بدهی ظرف مهلت ٤٨ ساعت اقدام نشود، سازمان مطابق تشریفات مقرر در آییننامه(ماده٥٠ قانون تامین اجتماعی) اقدام به صدور اجراییه مینماید.
چنانچه کارفرمایی نسبت به عملیات اجرایی سازمان بر اساس آیین نامه ماده«٥٠» قانون تامین اجتماعی شکایت داشته باشد، میتواند با توجه به این که ماده ٩٢و٩٣ آیین نامه مذکور به موجب رای دیوان عدالت اداری لغو شده، به مراجع قضایی مراجعه نماید.
*مطالباتی که سازمان تامین اجتماعی بر اساس ماده ٥٠ قانون تامین اجتماعی می تواند اقدام به صدور اجرائیه بنماید کدامند؟
جواب: مطالبات سازمان بابت حق بیمه، مطالبات سازمان بابت جرایم نقدی، هزینه های موضوع ماده ٦٦ قانون تامین اجتماعی، هزینه های موضوع ماده ٩٠ قانون تامین اجتماعی، هزینه های موضوع مواد ٩٨ و ١٠٠ قانون تامین اجتماعی.
*در صورتیکه هنوز بدهی کارگاه قطعیت نیافته باشد و در دستور کار کمیسیونهای بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات باشد، مبنای محاسبه جرایم مربوطه چه زمانی است؟
جواب: در موارد فوق زمان محاسبه جرایم، از زمان قطعی شدن بدهی مربوطه میباشد.
*بدهیهای کارفرما به چه نحوی قابل تقسیط است؟
جواب :کارفرمامی تواند جهت پرداخت بدهی های خود به سازمان درخواست تقسیط آنرا بنماید، دراین صورت باتوجه به مفاد ماده« ٤٦» قانون تامین اجتماعی بدهی آنان حداکثر تا «٣٦» قسط قابل تقسیط میباشد.
تقسیط بدهی بیش از«٣٦» قسط صرفاً بامجوز هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی امکان پذیر است.
البته بدهیهای کمتر از ١/٠٠٠/٠٠٠ ریال قابل تقسیط نبوده و می بایستی یکجا پرداخت شود.
*آیا بدهیهایی را که در مورد آنها اجرائیه صادر شده است میتوان تقسیط کرد؟
جواب: تقسیط بدهی های اجرائی در واحد اجرائیات با ارائه تضمین و اخذ وثیقه کافی شامل ضمانت نامه بانکی، اموال غیر منقول، یا سایر وثایق به تشخیص سازمان (طبق ماده ٩٩ آئین نامه اجرائی ماده٥٠ قانون تامین اجتماعی) قابل بررسی و پذیرش میباشد. تشخیص سایر وثایق بعهده رئیس شعبه یا نمایندگی خواهد بود