تکنیک های بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی و چند توصیه موثر

 

محمدرضا مهرپویا

 

از میان شیوه های مختلف ارتباط با مشتری بازاریابی مستقیم به دلیل ارتباط دوطرفه که بین برند و مشتری شکل میگیرد بسیار تاثیرگذارتر میباشد.

بازاریابی تلفنی یکی از بازاریابی های مستقیم است که از جنبه مدیریت زمان و مدیریت هزینه میتواند به ما و کسب و کارمان بسیار کمک کند.

در این شیوه بازاریاب در جهت شماساندن برند خود به مشتری است ومشتری هم تلاش میکند تا بازاریاب را از نیازهایش آگاه کند.

در اینجا بازاریاب باید بتواند با سوال های هدفمندی که در طول مکالمه تلفنی از قبل طراحی کرده به نیازهای مشتری پی ببرد و تا مشتری احساس کند که فهمیده شده است و به آن محصول مدنظر خود میرسد.

در مراجعه و بازاریابی حضوری علاوه بر صرف وقت بیشتر امکان عدم حضورمشتری و موارد دیگر هم به وجود میاید.

پس بازاریابی تلفنی امری مهم در فروش میباشد و البته مقتضی ست کاغذ و قلم اطلاعات مورد نیاز و لبخند و انرژی مثبت قبل از مکالمه فراموش نشود.

معمولا در بازاریابی تلفنی زبان بدن را باید از طریق لحن صدا منعکس کرد که از فروش حضوری مشکلتر و البته مهم تر می باشد که نیاز به دقت بیشتری داریم.

برای تاثیر بیشتر بازاریابی تلفنی مواردی هست که باید مد نظر قرار  گرفته و رعایت شود.

مانند عدم استفاده از واژه الو که جایگزین آن می تواند سلام کردن و معرفی خود باشد،

عدم استفاده از جملات منفی مثل ببخشید مزاحم شما شدم و استفاده از جملات مثبت مانند ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید یا اینکه تبریک بابت انتخاب خوبی که انجام دادید.

این امر باعث می شود طرف مکالمه شما حس خوبی از هم صحبتی با شما پیدا کند و موارد بسیار دیگر

 

تکنیک های بازاریابی تلفنی

 

  • اولین نکته که می‌توان به آن اشاره کرد برنامه ریزی برای مکالمات تلفنی

همیشه سعی بر این باشد که قبل از تماس تصویرسازی در این رابطه از مکالمه مان داشته باشیم و همینطور از این مکالمه ذهنی موفق بیرون آییم

  • دومین نکته ای که می توان به این موضوع اشاره کرد: که چارچوب مکالمات را یادداشت کنید.

این در خصوص همه فرآیندهای فروش می تواند مصداق داشته باشد

این چارچوب می تواند شامل معرفی خود و برند و مزایای محصول مورد ارائه و چیزهای دیگر باشد.

در ادامه سعی کنید یک وجه تمایز برای خود تعریف کنید که در جواب سوال چرا باید از شما خرید کنیم از آن استفاده کنید که طرف مورد معامله مجاب به خرید از شما شود.

 

  • سومین نکته افزایش تعداد تماس  را می‌توان عنوان کرد:

در این خصوص با توجه به شناخت مشتریان توصیه شده است که صبح خیلی زود تماس گرفته نشود خصوصاً در مورد مهندسین این مورد باید به جد رعایت شود.

سعی کنید در روز برای خود چارچوبی مشخص کنید که تا پایان روز به آن تعداد تماس برسید و در روزهای آتی به تعداد این تماسها با توجه به برآورد خود اضافه کنید.

تماس های شما رابطه مستقیمی با میزان موفقیت فروش شما از طریق تماس تلفنی دارد

 

  • چهارمین نکته این که ایستاده و یا در حال حرکت صحبت کنید خصوصاً در مورد مذاکرات مهم تلفنی زیرا در حالت راه رفتن  آدرنالین بیشتری از مغز ترشح می‌شود و تسلط شما را در مورد

بحث مورد مکالمه بالا می برد.

 

  • پنجمین نکته تعامل با مخاطب

به این صورتست که در طول مکالمه تلفنی در جاهای مناسب نام مخاطب خود را به زبان بیاورید،متکلم وحده نباشید و همین طور سرعت مکالمه باید مناسب باشد در واقع نه آنقدر آهسته که خسته کننده شود و نه اینفدر تند که کلمات فهمیده نشوند.

 

  • ششمین نکته مورد توجه اینکه فهرست اعتراضات مشتری را پیش بینی کنید و سعی کنید جواب مناسب را از قبل تدوین کنید که در طول مکالمه تلفنی از سوی مخاطب غافلگیر نشوید و جوابی برای اعتراضاتشان داشته باشید.

 

در زمان مکالمه تلفنی استفاده از آینه بسیار تاثیر گذار می باشد و همین طور لبخند مداوم در حین صحبت کردن تان همانطور که قبل‌تر اشاره شد زبان بدن به شدت از طریق مکالمه تلفنی منتقل می شود و همچنین دیدن این صحنه در آیینه قطعاً انرژی شما را برای ادامه مکالمه بالاتر می برد.

 

  • هفتمین نکته اینکه حتماً صدای خود را در حین مکالمه ضبط کنید.

این امر باعث می‌شود که اگر از ده تماس شما سه مورد موفق بوده است شما به مکالمات تماس موفق خود گوش کرده و نکات طلایی آن مکالمات را بیشتر استفاده کنید.

  • هشتمین نکته اینکه موفقیت ها و شکست های خود را تحلیل کنید

در پایان روز یک تحلیل مناسب از دلایل موفقیت و شکست خود در مذاکرات ارائه دهید.

راجع به آن چند خطی بنویسید و با خود تحلیل کنید تا نقاط قوت خود را پیدا کنید که باعث موفقیت شما در یکسری از مکالمات شده است و برعکس در یک سری باعث شکست شما بوده که این نکته می‌تواند به شما کمک کند که هر روز به سمت موفقیت بیشتری گام بردارید.

در پایان لازم به ذکراست طبق قانون پارتو تنها ۲۰ درصد از بازاریابان تلفنی هستند که در کار خود موفق بوده اند و شما قطعاً جز آن ۲۰ درصد می باشید...

 

 

 

 

                                                                              محمدرضا مهرپویا

                                                                        برگرفته از کلاس آموزش آنلاین