کارفرمانیوز - مشاور حقوقی معمولا برای اغلب شرکت ها لازم و ضروری است، زیرا دانش و تخصصی که یک مشاور حقوقی در زمینه های مختلف حقوقی داشته، کمک می کند تا بتواند شرکت یا موسسه را برای پیشبرد اهداف خود، کمک کند. زیرا امروزه برای انجام هر کاری در یک شرکت و یا موسسه، قرارداد بسته می شود. قرارداد باید طوری تنظیم شود که از هیچ نظر دارای اشکال نباشد. زیرا هر گونه اشکالی می تواند باعث شکست در یک قرار داد شود. با توجه به اینکه اغلب قراردادها تجاری هستند، لذا شکست در آنها می تواند آسیب های اقتصادی بسیار زیادی را به یک شرکت یا موسسه وارد نماید.

با توجه به اهمیتی که شغل مشاور حقوقی دارد، نیاز است تا از پس وظایفی که شرکت و یا موسسه ای خاص به وی محول کرده برآید. در غیر این صورت ممکن است مشکلات بسیار گسترده ای بین مشاور حقوقی و شرکت یا موسسه به وجود بیاد. در ادامه می توان با برخی از وظایف مشاور حقوقی آشنایی پیدا کرد. هر کدام از این وظایف را که مشاورین حقوقی بتوانند به خوبی انجام بدهند، می تواند در جلب اعتماد مدیران شرکت ها و یا موسسات تاثیر گذار باشد.

آشنایی با برخی از وظایف مشاور حقوقی

امور قراردادها

یکی از اصلی ترین وظایفی که بر عهده مشاور حقوقی بوده، انجام امور مربوط به قراردادها می باشد. هر شرکت یا موسسه برای انجام کارهای مختلف نیاز است قراردادهایی را به ثبت برساند. قرارداد به یک سری نکات و قوانینی اطلاق می شود که در یک یا چند صفحه تنظیم شده و سپس هر دو طرف معامله باید آن را به امضا برسانند. قراردادها ممکن است برای پرسنل،خرید، فروش، رهن و یا اجاره ملک و یا محصولات تولیدی باشد.
معمولا متن قراردادها باید توسط مشاورین حقوقی تنظیم شود، زیرا هیچ فردی در یک شرکت یا موسسه به اندازه مشاور حقوقی آن شرکت با قوانین حقوقی آشنایی ندارد. بدین ترتیب اگر تنظیم قراردادها به مشاورین حقوقی سپرده شود، بسیاری از پرونده های حقوقی شرکت ها در دادگاه تشکیل نمی شوند. زیرا اغلب دعاوی حقوقی بر اثر عدم اطلاعات افرادی بوده که قراردادی را تنظیم کرده اند. البته داشتن دانش و تخصص کافی نیز برای رسیدگی به این امور مورد نیاز می باشد. بدین ترتیب شرکت ها باید در هنگام انتخاب مشاور حقوقی دقت کافی داشته باشند. بهتر است چندین نفر را بررسی کرده و از بین آنها بهترین گزینه را انتخاب نمایند. بدین ترتیب می توانند انتخاب بسیار مناسبی داشته باشند.توصیه می شود مشاور حقوقی انتخابی حتما در حوزه روابط کار و امور مربوط به قرارداد و تسویه حساب پرسنل تخصص داشته باشد زیرا بخش عمده ای از کار مشاورین حقوقی مربوط به مبحث قانون کار و تامین اجتماعی و ... است.

اجرای حکم اداره کار

امور دعاوی

هر شرکت یا موسسه در طول فعالیت خود ممکن است با دعاوی مختلفی مواجه شود. در این دعاوی گاهی شرکت به عنوان طرح کننده دعوا یا خواهان و گاهی نیز به عنوان خوانده یا کسی که دعوی بر علیه او انجام شده، نقش می گیرند. مشاور حقوقی باید این توانایی را داشته باشد که به راحتی پرونده های مختلف در مورد دعاوی حقوقی را بررسی کرده و بهترین نظر و مشاوره را به مدیر شرکت ارائه نماید. زیرا یکی از وظایف مشاور حقوقی شرکت یا موسسه رسیدگی به دعاوی حقوقی می باشد.
در دعاوی حقوقی مربوط به دادگستری ممکن است علاوه بر مشاور حقوقی نیاز به وکیل پایه یک دادگستری برای وکالت پرونده نیز داشته باشند. چنانچه مشاور حقوقی شرکت و یا موسسه ای دارای پروانه وکالت نیز باشد، می تواند به عنوان وکیل شرکت در پرونده ورود کرده و از حق شرکت دفاع کند. اما در صورتی که پروانه وکالت نداشته باشد، باید به کمک یک وکیل پایه یک دادگستری مستنداتی را جمع آوری کند که بتواند در دادگاه قابل قبول بوده و رای را به نفع شرکت و یا موسسه صادر نماید.اصولا مشاوره و وکالت دو امر جداگانه می باشد زیرا وکلای دادگستری بصورت موردی مسئولیت پرونده ها را می پذیرند.

امور پژوهشی

پژوهش یکی از لازمه های پیشرفت در هر شرکت یا موسسه می باشد. معمولا وظیفه پژوهش در زمینه های مختلف از جمله حقوقی بر عهده مشاورین حقوقی می باشد. این پژوهش ها می توانند در پیشبرد شرکت در آینده کمک زیادی به مدیران ارشد شرکت بنماید. بدین ترتیب معمولا مشاورین حقوقی باید با دل و جان پژوهش هایی که مورد نیاز شرکت یا موسسه بوده را انجام بدهند. این کار می تواند موجب موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت شود. زیرا عدم پژوهش در زمینه های مختلف، می تواند زمینه ساز شکست آن مجموعه در زمینه مد نظر باشد.
انجام امور پژوهشی نیاز به دانش و اطلاعات زیاد و همچنین وقت فراوان برای تحقیقات گسترده دارد. بدین ترتیب گاهی نیاز است مدت زمانی طولانی بر روی یک موضوع تحقیق و پژوهش صورت گیرد. در غیر این صورت شرکت یا موسسه در آن زمینه هرگز به نتیجه دلخواه نخواهد رسید. بدین ترتیب رسیدگی به انواع مختلف امور پژوهشی کمک می کند تا بتوان به راحتی زمینه های پیشرفت یک شرکت را مهیا کرد. زیرا هر شرکت و یا موسسه که نتواند در زمینه های مختلف خود را به روز نگه دارد، در واقع به سمت نیستی و نابودی حرکت کرده است. زیرا همه چیز در دنیای امروزی با سرعت در حال تغییر و پیشرفت می باشد.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحاتی که در این مطلب به آنها اشاره شده است، می توان متوجه شد که مشاور حقوقی یکی از پست های بسیار حساس در هر شرکت می باشد. بدین ترتیب معمولا شرکت های بسیار معتبر و بزرگ برای انتخاب مشاور و یا مشاورین حقوقی حساسیت های بسیار زیادی به خرج می دهند. زیرا وظایفی که در آینده قرار است به مشاور حقوقی محول شود، بسیار حساس و خطیر بوده و در صورتی که وی توانایی اداره این شغل را نداشته باشد، می تواند ضرر و زیان زیادی را برای موسسه به بار آورد.
مشاور حقوقی معمولا به فردی اطلاق می شود که در زمینه های حقوقی دارای دانش و اطلاعات بسیار زیادی بوده و گاهی ممکن اسنت مشاورین حقوقی خود دارای پروانه وکالت نیز باشند. برخی از شرکت ها بر اساس نیاز ممکن است یک، دو و یا چند مشاور حقوقی داشته باشند. تعداد مشاورین حقوقی یک شرکت، به حجم کار حقوقی بستگی دارد که یک شرکت در طول روز می تواند داشته باشد. بدین ترتیب هر چه وسعت فعالیت شرکتی بیشتر می شود، نیاز بیشتری به مشاور حقوقی داشته و تعداد مشاورین حقوقی را باید افزایش دهد اما وجود یک مشاور حقوقی اداره کار برای ادامه فعالیت شرکت یک امر ضروری است.




منبع : www.saminedalat.com 


www.karfarmanews.irکارفرمانیوزپایگاه اطلاع رسانی کارفرمایان