کارفرمانیوز - در سال ۱۳۹۲ طی قانون اصلاح تنظیم جمعیت خانواده به دولت اجازه داده شده تا افزایش مرخصی زایمان مادران را از ۶ ماه به ۹ ماه اجرایی کند. در راستای این موضوع هیات وزیران طی بند ۱ تصویب نامه شماره  ۹۲۰۹۱/ت ۴۶۵۲۷ مورخ ۱۹/۴/۹۲ مقرر نموده که ” مدت مرخصی زایمان (یک و دو قلو) زنان شاغل در بخش های دولتی و غیر دولتی ۹ ماه تمام، با پرداخت حقوق و فوق العاده های مربوط….» افزایش پیدا کند.


ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده :

۱-مدت مرخصی زایمان (یک قلو و دوقلو) زنان شاغل در بخش های دولتی و غیر دولتی ۹ ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق العاده های مربوط تعیین می شود. همسران افراد یاد شده نیز از دو هفته مرخصی اجباری تشویقی برخوردار می شوند.

۲-مفاد این تصویب نامه به مادرانی که سن فرزند آنان به نه ماهگی نرسیده است تسری می یابد و مدت مرخصی آنان تا نه ماهگی نوزاد افزایش می یابد.

۳-تاریخ اجرای این تصویب نامه از زمان لازم الاجرا شدن قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب ۱۳۹۲ تعیین می شود.


مرخصی زایمان

سازمان تامین اجتماعی به تعهدات خود برای مرخصی زایمان به مدت ۶ ماه عمل می کرد و افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه را اجرا نمی نمود.

مشمولان قانون افزایش مرخصی زایمان در مقابل عدم اجرای مرخصی زایمان بیش از ۶ ماه در دیوان عدالت اداری طرح دعوی می نمایند.

شعبه های دیوان عدالت اداری با استناد به دادنامه های شماره ۲۲۵-۲۲۴ مورخ ۲۲/۴/۹۵ و شماره ۶۴ مورخ ۳۱/۱/۹۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(مبنی بر تشخیص انطباق قانونی مصوبه مزبور و لزوم اجرای آن) بدون تبادل لوایح رای به ورود شکایت و سازمان تامین اجتماعی را به اجرای افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه ملزم می کردند و سازمان تامین اجتماعی در ادامه روند دادرسی از آرای بدوی هیات های دیوان عدالت اداری  تجدید نظر خواهی می کرد.

مدیرکل حقوقی سازمان تامین اجتماعی برای حفظ منافع و مصالح سازمان تامین اجتماعی و پیشگیری از پرداخت هزینه دادرسیبه مدیران درمان تامین اجتماعی استان ها ابلاغ نموده تا در مواردی که آراء بدوی دیوان عدالت برای بهره مندی افراد مشمول از ۳ ماه مازاد بر ۶ ماه مرخصی زایمانبه نفع شاکی صادر شده و بیمه شده نیز حائز شرایط قانونی دریافت کمک بارداری است دادنامه بدوی  را اجرا نموده و از دادخواست تجدید نظر خواهی برای این قبیل آرای دیوان عدالت اداری ثبت ننمایند.




منبع : www.edarekol.com



www.karfarmanews.irکارفرمانیوزپایگاه اطلاع رسانی کارفرمایان