تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کار کارفرمایان
چگونه در زمان کرونا هم فروش خوبی داشته باشیم
ویروس کرونا یکی از جدیدترین و خطرناکترین ویروسهای شناخته شده است که این روزها تاثیر بسیار زیادی روی کسب و کارهای آنلاین و سنتی داشته است. هر ساله اسفند ماه یکی از بهترین ماههای مالی برای صاحبان کسب و کار بود اما این روزها با شیوع چشمگیر کرونا در سراسر دنیا از جمله ایران کسب و کارها با مشکلات زیادی مواجه بودهاند. کسب و کارهای سنتی مانند مغازهها و فروشگاههای فیزیکی تا حد زیادی به تعطیلی کشیده شدهاند اما باید در نظر داشته باشید که در همین روزهای سخت بعضی از کسب و کارها فروش چند برابری محصولات و خدماتشان را تجربه کردهاند.
کسب و کارهایی که در روزهای اخیر توانستهاند فروش زیادی را تجربه کنند از روشهایی استفاده کردهاند که در زمان مدیریت کارآمد است. این روشها، عجیب و غریب نیستند و شما هم میتوانید با انجام روشهایی که در این مقاله گفته میشود فروش خود را افزایش دهید. در نظر داشته باشید که این روشها برای بعضی از کسب و کارها مناسب نیستند اما ممکن است با کمی چرخش بتوان آن را برای هر کسب و کاری شخصی سازی کرد. در نظر داشته باشید که بعضی از این روشها ممکن است برای شما هزینهبر باشند اما مطمئن باشید که این هزینه خیلی زود به شما بازخواهد گشت. اگر میخواهید همیشه در مواقع بحران موج سواری کنید و فروش خود را افزایش دهید بهتر است آمادگی تیم کسب و کارتان را افزایش دهید تا بتوانید در زمانهای بحرانی بهترین خدمات را برای مشتریانتان داشته باشید. همچنین برای بررسی علل مختلف فروش کم میتوانید مقاله های مرتبط دیگر سایت کارفرمانیوز را مطالعه کنید.
بهترین فروش و استراتژی در زمان بحران و ویروس کرونا
همچنین در نظر داشته باشید که برای بهترین نتیجه باید بازخوردهای مشتریان و کاربرانتان را نیز دریافت کنید و سعی کنید خدمات و محصولاتتان را درست بر اساس نیاز مشتریانتان فراهم کنید. برای مثال فرض کنید شما صاحب یک سوپر مارکت هستید و بهخاطر شیوع ویروس کرونا مشتریان شما به حداقل رسیده است. در چنین شرایطی قطعا شما زیرساختهای لازم برای فروش آنلاین مواد غذایی را ندارید و یا شاید حتی دانش لازم را هم نداشته باشید اما میتوانید برای مشتریان محله خود یک پیک رایگان بگذارید تا بدون خروج از منزل بتوانند سفارششان را ثبت کنند و آن را در منزل دریافت کنند. دقت داشته باشید که این کار در ابتدا میتواند هزینههای شما و کسب و کارتان را افزایش دهد اما دوره بازگشت این هزینه بسیار کوتاه است و ممکن است در عرض یک هفته هزینههای شما به شما بازگردد. پس بهتر است نگران موارد این چنینی نباشید.
زمانیکه میخواهید برای کسب و کار خود یک نوآوری جدید ایجاد کنید بهتر است این کار را با مشورت افراد خبره انجام دهید و همچنین سعی کنید بهصورت یکباره هزینه زیادی را خرج نکنید. چراکه ممکن است کار شما متناسب کسب و کار شما نباشد و هزینه زیادی را از دست بدهید. برای مثال اگر تحویل درب منزل همان سوپرمارکت را برای یک فروشگاه تعمیر لوازم خانگی در نظر بگیریم ممکن است خیلی جواب ندهد.
پس بهتر است قبل از شروع چنین کارهایی با مشاوران فروش و توسعه کسب و کار ما مشورت کنید تا شما را در این موارد راهنمایی کنند.
فروش و استراتژی در زمان بحران
مشاوران ما بر اساس وضعیت کسب و کار، میزان درآمد و محل کسب و کارتان بهترین پیشنهادها را برای شما مطرح میکنند و در شروع کار نیز به شما کمک میکنند. البته داشتن برند خوب در زمانها بحرانی مانند زمان شیوع ویروس کرونا نیز یک موضوع تاثیرگذار در میزان فروش است. برای اینکه با این موضوع آشنایی بیشتری پیدا کنید میتوانید مقاله های مربوط به برندینگ ما را مطالعه کنید.
کم کردن اثرات ناشی از ویروس کرونا
زمانی که صحبت از ویروس کرونا میشود بسیاری از افراد اینگونه فکر میکنند که ویروس کرونا قرار است تمامی کسب و کارها را از بین ببرد و آنها را نابود کند. اگر قسمت قبل را بهخوبی مطالعه کرده باشید متوجه خواهید شد که ویروس کرونا و دیگر بحرانها نهتنها کسب و کارها را نابود نمیسازنند بلکه باعث فروش بیشتر خدمات و محصولات در برخی از شغلها نیز میشوند. برای مثال این روزها سوپرمارکتهای آنلاین فروش چند برابری را تجربه کردهاند چراکه بیشتر مردم ترجیح میدهند در خانه بمانند و در مکانهای شلوغ و آلوده رفت و آمد نداشته باشند. اما به هر حال بعضی از کسب و کارها هم مشکلات زیادی را تجربه کردهاند و فروش آنها در این ایام به حداقل مقدار ممکن رسیده است.
اگر میخواهید فروش شما دچار بحران نشود ابتدا باید شغل خود را در نظر بگیرید و سپس سعی کنید کارهایی که میشود برای فروش بیشتر انجام داد را یادداشت کنید. برای مثال فروشگاههای زنجیرهای که شماره مشتریانشان را دارند میتوانند به کمک اساماس مارکتینگ یک پیامک به همه مشتریان ارسال کنند و آنها از فروش تلفنی مطلع سازند. در حقیقت این کار باعث میشود تا بیشتر مشتریان برای خریدهایشان از همان فروشگاه مورد علاقه قبلیشان استفاده کنند اما به شیوهای جدید و آسانتر. همچنین بسیاری از فروشگاههایی که وب سایت داشتند اما به هر دلیلی وب سایت آنها بازدید مناسبی نداشت در این ایام توانستهاند رونق مناسبی را به وب سایتشان دهند و ارتباطشان با مشتریان را از طریق سایت حفظ کنند. این موضوع کمک میکند تا بعضی از پتانسیلهای فراموش شده در کسب و کارتان مجددا رونق بگیرد.
البته داشتن کسب و کار اینترنتی و آنلاین آنقدرها هم کار سخت و دشواری نیست و اگر میخواهید در این مورد اطلاعات مناسبی کسب کنید توصیه میشود مقاله دیجیتال مارکتینگ ما را مطالعه کنید.
انتظارات مشتری در زمان شیوع ویروس کرونا
در نظر داشته باشید که مشتریان شما در زمان شیوع ویروس کرونا بیشتر از هر چیز دیگری بهدنبال دریافت خدمات با بهداشتیترین شرایط ممکن هستند. به همین خاطر باید بتوانید اعتماد مشتریان و کابران را از سلامت محصولات و خدماتتان جلب کنید. در صفحه اینستاگرام بسیاری از شرکتهای خدماتدهی ایرانی تیزرهای تبلیغاتی جالبی را در مورد رعایت نکات بهداشتی بستهبندی کالاها منتشر کرده بودند که باعث شد مخاطبان و کاربران فضای مجازی اعتماد بیشتری به این نوع کسب و کارها داشته باشند.
همچنین در نظر داشته باشند که صفحات مجازی در جلب اعتماد مخاطبان نقش بسیاری ویژهای دارد به همین خاطر بهتر با مخاطبتان کاملا رو راست باشید و آنها را در جریان بستهبندی و تامین کالاهای خود قرار دهید. عکس و فیلم از روش بستهبندی با رعایت نکات بهداشتی میتواند تاثیر بسیار زیادی روی جلب اعتماد مخاطبان داشته باشد. در قسمت کامنتها از مشتریان و کاربران بخواهید تا شما را در جریان نیازهایشان قرار دهند و بهطور کلی سعی کنید ارتباط نزدیک و دوستانهای با مخاطبان برقرار کنید. البته برای این کارها میتوانید از شرکتها و فروشگاههای اینترنتی بزرگ نیز الگو بگیرید. البته باید در نظر داشته باشید که این کار باید با رعایت نکات باشد چراکه ممکن است پرسونای مخاطب شما و آن فروشگاه به کلی متفاوت باشد.
راههای حفظ و افزایش میزان فروش در زمان ویروس کرونا
برای این که بتوانید اثرات ناشی از ویروس کرونا را در کسب و کارتان کاهش دهید باید خودتان هم برای سلامتی مشتریان ارزش قائل شوید. برای مثال بعضی از کسب و کارها در این شرایط به همراه هر سفارش یک یا چند ماسک را برای مشتریانشان میفرستادند. این کار به مشتری و مخاطب نشان میدهد که سلامتی وی برای شما و کسب و کارتان اهمیت دارد. در اینگونه موارد شخص میتواند با بیشترین اعتماد به شما، خریدهایش را بهصورت غیرحضوری انجام دهد. در طول شیوع ویروس کرونا میتوانید در شبکههای اجتماعیتان به بررسی علائم و نکات بهداشتی در خصوص این ویروس بپردازید. این کار نیز از جمله کارهایی است که به شما کمک میکند تا بتوانید اعتماد مشتریان را جلب کنید. تمامی این کارها باعث میشوند شما بتوانید مشتریان و کاربران بیشتری را در کنار خود نگهدارید. مشتری زمانی به شما وفادار میشود که احساس کند شما در کنار او هستید تا نیازهای او را برطرف کنید. اما اگر به هر نحوی سعی کردید از مشتریانتان سواستفاده کنید و یا آنها را پلی برای رسیدن به اهدافتان فرض کردید مشتری شما را ترک میکند. پس لطفا سعی کنید در زمانهای بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا در کنار کاربران باشید و آنها را دلگرم کنید. به قول ضربالمثل ایرانی دوست را در هنگام سختیها باید شناخت.
رابطه کسب و کار و مشتری هم در زمان شیوع ویروس کرونا به همین شکل است و اگر بتوانید مشتری را به شیوههای درست و اصولی حفظ کنید آنگاه توانستهاید این مشتری را برای زمانهای دیگر نیز حفظ کنید. بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه کسب و کار اعتقاد دارند که مشتری باهوشترین شخص در چرخه کسب و کار است و نمیتوان از او سو استفاده کرد. با این اوصاف باید سعی کنید مشتری را فردی آگاه تصور کنید.
برای اینکه ویروس کرونا در میزان فروش کسب و کار شما تاثیر نداشته باشد میتوانید از مشاوران و متخصصان ما استفاده کنید.
اقدامات پیشگیرانه در محل کسب و کار
اگر شما هم یک کسب و کار فیزیکی دارید و میخواهید اطمینان مشتریان و کاربرانتان را جلب کنید بهتر است تمامی تدابیر لازم را بیاندیشید تا مشتریان با خیال راحت بتوانند از شما و خدماتتان استفاده کنند. برای مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه لباس هستید میتوانید درب ورودی فروشگاهتان پدهای ضدعفونی کننده ارائه کنید و یا از پذیرش کسانیکه علائم اولیه ویروس کرونا را دارند خودداری کنند. همچنین در نظر داشته باشید که باید در زمان شیوع ویروس کرونا مراقب قسمتهای آلوده مغازه یا فروشگاهتان هم باشید. برای مثال سرویس بهداشتی و دستگاههای کارت خوان از آلودهترین مکانهای هر فروشگاهی هستند. سعی کنید به مدلهای مختلفی اعتماد کاربرانتان را جلب کنید. این کار هرچند هزینههای خردی برای شما خواهد داشت اما باعث میشود تا مشتریان شما دوچندان شوند. همچنین بهخاطر شیوع ویروس کرونا میتوانید مجموعه نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری را به صورتهای مختلفی به مشتریان عرضه کنید. چاپ روی کاغذ، ساخت تیزر و نمایش در فروشگاه و بسیاری موارد دیگر از جمله کارهایی هستند که میتوانند باعث جلب اعتماد مشتریان در فروشگاه شما باشند. بهتر است برای به حداقل رساندن تماس بین افراد و اشیا از دستکش استفاده کنید و حتی به مشتریانتان نیز دستکش ارائه دهید.
بهتر است پرو کردن لباسها را در این ایام به حداقل برسانید چراکه این کار میتواند باعث رشد میکروب در بدن افراد شود. بهجای پرو کردن لباسها بهتر است یک کارشناس سایز در فروشگاهتان مشخص کنید تا مشتریان را در این مورد راهنمایی کند. اگر صاحب فروشگاهی هستید که محصولات خوراکی در آن ارائه میشود بهتر است تا زمان بهبود این شرایط از پس گرفتن محصولات خودداری کنید. البته این موضوع را در یک بنر یا کاتالوگ بنویسید و سعی کنید مشتری را متقاعد کنید که این کار برای حفظ سلامتی اوست.
همچنین این روزها پولهای نقد یکی از اصلیترین ناقلهای شیوع ویروس کرونا هستند به همین دلیل سعی کنید مشتریان را از این موضوع آگاه کنید و برای پرداخت از شیوههای غیرفیزیکی استفاده کنید تا آسیبهای ویروس کرونا به حداقل ممکن برسد. همچنین در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تهویه هوای فروشگاه و مغازهتان را بهبود ببخشید. بسیاری از فروشگاه در این ایام از دستگاههای تهویه هوایی استفاده میکنند که در کاهش خطرات ناشی از این ویروس نقش بسیار مهمی دارند. همچنین در نظر داشته باشید که این ویروس میتواند تا ساعتها روی اجسام بماند. به همین دلیل توصیه میشود در زمانهای تعطیلی فروشگاه تمامی سطوح و محصولات را بهصورت کامل ضدعفونی کنید. این کار باعث میشود تا انتشار این ویروس در مکانهای فیزیکی به حداقل برسد. در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از شیوع این بیماری مهمترین کار شستوشوی مکرر دستهاست. پس سعی کنید به مقدار کافی محصولات ضدعفونی کننده و شستوشو دهنده برای مشتریان و کارمندان شرکت یا فروشگاهتان داشته باشید تا مشکلی برای افراد بهوجود نیاید. همچنین در نظر داشته باشید که این روند را در شبکههای اجتماعی و وبسایت خود منتشر کنید تا بقیه افراد نیز شاهد رعایت بهداشت در فروشگاه یا شرکت شما باشند و با خیال راحت از شما خرید کنند. برای اینکه بتوانید بیشترین بازده را از این موضوع داشته باشید بهتر است از تجربه خرید مشتریانتان فیلمهای کوتاهی تهیه کنید و از آن بخواهید تا در مورد نحوه رعایت بهداشت در فروشگاه شما صحبت کنند. انجام این کارها باعث میشود افراد به خرید حضوری از فروشگاه یا شرکت شما ترغیب شوند.
موج سواری در زمان شیوع ویروس کرونا
موج سواری یکی از موضوعاتی است که در زمانهای خاصی میتوانید از آن استفاده کنید تا نظر مشتریان را بیشتر از هر زمانی به خود جلب کنید. البته در نظر داشته باشید که استفاده از موج سواری فقط برای افزایش فروش نیست و در بسیاری از مواقع میتوانید به کمک تکنیکهای مختلف موج سواری، فروش خود را افزایش دهید. البته برخی از تکنیکهای موج سواری در زمانهای بحران، مستقیما فروش شما را افزایش نمیدهد اما باید در نظر داشته باشید که این کار ممکن است ابتدا نظر مشتریان شما را جلب کند و در مرحله بعدی موجب اعتمادسازی بین کاربران شود، پس از اعتمادسازی، کاربران یک مرحله به خرید نزدیکتر میشوند و در نهایت از شما خرید میکنند. خرید مشتریان در یک چرخه خاص اتفاق میافتد و بهصورت یکباره هیچ خریدی از شما صورت نمیگیرد، بلکه بیشتر مشتریان بعد از مدت زمانی که با کسب و کار شما آشنا شدند، از شما خرید میکنند. همانطور که در بالا هم اشاره شد بسیاری از کسب و کار در زمان شیوع ویروس کرونا توانستند فروش خود را افزایش دهند و این کار به کمک تکنیکهای خاص موج سواری اتفاق افتاد. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که کرونا ویروس باعث شد تا بسیاری از کسب و کارهای ناشناخته بهطور نسبی در بین مردم شناخته شوند و به نوعی یک شبه راه صد ساله را بروند.
استارت آپ ایسمینار و بسیاری از استارت آپهای کوچک در این زمان توانستند به رشد قابل توجهی برسند که این موضوع دستاورد بسیار بزرگی برای کسب و کارهای کوچک به حساب میآید. البته بهتر است یک طرفه به قضیه نگاه نکنیم و در این بین کسب و کارهای کوچکی را هم که با شیوع کرونا به نابودی کشیده شدهاند از یاد نبریم. یکی از صنفهایی که بیشترین ضرر را در زمان شیوع ویروس کرونا داشتهاند بازاریها بودهاند که مغازه آنها به تعطیلی کشیده شده است و بهطور کلی کسب و کارشان تعطیل شده است. البته تعدادی از کسب و کارهای بازاری بهخاطر فروش اینترنتی که از قبل داشتند توانستند کسب و کار اینترنتیشان را تقویت کنند و به کمک فروش اینترنتی به روال سابق خود ادامه دهند؛ هر چند فروش اینترنتی این نوع فروشگاهها بهخاطر کمبود دانش آنها در زمینه فروش اینترنتی با مشکلات زیادی روبهرو بود، اما به هر حال باعث شد آمادگی این کسب و کارها برای فروش اینترنتی بیشتر شود و پلتفرم و بسترهای فروش آنلاین خود را تقویت کنند. همچنین بسیاری از این فروشگاهها در این ایام یک سایت اختصاصی نیز برای فروش خود راهاندازی کردند و روی فروش آنلاین سرمایهگذاری کردند.
همانطور که گفته شد باید در نظر داشته باشید که راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی نیاز به دانش زیادی دارد و اگر شما میخواهید یک کسب و کار اینترنتی و آنلاین را داشته باشید میتوانید از مشاوران کسب و کار گروه مشاوران کارفرمانیوز کمک بگیرید.
طراحی پستهایی با موضوع کرونا و ترند شدن آنها در زمان شیوع این ویروس از مواردی است که شرکتهای بزرگ فناوری و تکنولوژی روی آن برنامه ریزی کردهاند. برای مثال تعدادی از شرکتهای بزرگ به مناسبت شیوع ویروس کرونا لگوی خود را تغییر دادهاند. تغییر لگوی یک شرکت بزرگ موضوعی است که برای مخاطبانش اهمیت زیادی دارد و همین موضوع باعث شده است تا تغییر لوگوی این شرکتها در شبکههای اجتماعی وایرال شود و این موضوع به تقویت آن برند کمک زیادی میکند. در ادامه تعدادی از تغییرات لوگوی شرکتهای بزرگ را آوردهایم تا بتوانید از آنها الگو بگیرید.
مهمترین نکات فروش و بازاریابی در زمان شیوع ویروس کرونا
اینطور که مشخص است ویروس کرونا به این سادگیها از بین نمیرود و قرار است برای چندین هفته با آن دست و پنجه نرم کنیم. پس با این اوصاف باید به فکر جدی برای بازاریابی محصولاتمان باشیم تا بتوانیم فروش خود را تا حدی افزایش دهیم. البته هرچقدر هم که از نکات بازاریابی استفاده کنیم ممکن است فروش شما به اندازه فروش سنتی و فیزیکیتان نباشد اما اگر بهصورت مداوم در فضای دیجیتال فعالیت کنید و این فعالیت بهصورت اصولی باشد مطمئن باشید که بعد از گذشت چند سال میتوانید چندین برابر فروش سنتیتان سود بهدست آورید.
در فروش آنلاین شما هیچ محدودیتی جغرافیایی برای عرضه محصولات و خدماتتان ندارید به همین خاطر میتوانید فروشی بیشتر از فروش سنتی را داشته باشید اما در هر صورت ممکن است رسیدن به این میزان فروش در فضای مجازی چند سالی زمان ببرد. استفاده از تکنیکهای بازاریابی میتواند این مسیر را سریعتر و کوتاهتر کند. بسیاری از فروشگاه بهخاطر استفاده درست و اصولی از تکنیکها و موجسواریها در یک زمان مناسب میتوانند مسیر رسیدن به فروش را کوتاهتر کنند.
در زمان شیوع ویروس کرونا باید احتیاط زیادی داشته باشید تا مخاطبان به برند شما اعتماد کنند. بسیاری از پستها و محتواها در زمانهای بحران بهجای کمک به برند باعث بیاعتمادی مخاطبان به آن برند میشود. برای مثال ممکن است شما در یکی از شبکههای اجتماعیتان پستی در مورد این بحران بگذارید اما نتوانید احساسات کاربران را کنترل کنید و این موضوع باعث میشود تا کاربران و مخاطبان بهجای اعتماد بیشتر به کسب و کار شما، از شما دلخور شوند.
شیوع ویروس کرونا باعث شد مردم در خانههایشان بمانند، اما بسیاری از مشاغل مجبور به خدمت رسانی هستند و نمیتوانند شرایط قرنطینه را تحربه کنند. در این بین ممکن است بعضی از کارمندان شما نیز همین شرایط را داشته باشند و برای ارسال محصولات و پشتیبانی خدمات مجبور به ارتباط با مشتریان باشند. در این شرایط بهتر است از روند کار این کارمندان داستانی تهیه کنید و در شبکههای اجتماعیتان به اشتراک بگذارید تا مخاطبان متوجه شوند که این اشخاص با خواست خودشان در حال خدمت رسانی هستند و اجباری برای آنها وجود ندارد. همچنین خوب است که در این ایام حقوق و مزایای کارمندان را نیز افزایش دهید تا با کمبود کارمند مواجه نشوید. مطلع کردن مشتریان و مخاطبان از این روند میتواند باعث ایجاد وابستگی مخاطب شود که موضوع ارزشمندی است. شاید اگر زمان دیگری میخواستید این کار را انجام دهید نیاز به هزینههای بسیارد زیادی داشتید، اما میتوانید از این شرایط استفاده کنید و مخاطبان را به برند خود وفادارتر کنید. البته ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که وفادار شدن مشتریان و کاربران چه سودی دارد!؟ برای گرفتن پاسختان توصیه میشود مقاله های مرتبط را مطالعه کنید.
جمعبندی
فرقی ندارد که ویروس کرونا را پذیرفته باشیم یا نه، در هر صورت این ویروس روی همه کسب و کارها تاثیرات بسیار زیادی گذاشته است. در این شرایط میتوانیم بیخیال باشیم و منتظر برگشت اوضاع به روال قبل باشیم و یا سعی کنیم در این شرایط فروش آنلاینمان را بهبود دهیم و به کمک روشهای مختلف بازاریابی آنلاین، در فضای دیجیتال فعالیتمان را شروع کنیم. فعالیت در فضای مجازی میتواند نقطه عطف کسب و کار شما شود البته به شرطی که طبق اصول آن پیش بروید. همچنین در نظر داشته باشید که فعالیت در فضای مجازی موضوعی زمانبر است و ممکن است روند سوددهی آن تا ۳ سال طول بکشد اما بعد از رسیدن به سود میتوانید از فروش چند برابریتان در فضای مجازی و آنلاین لذت ببرید.
منبع : drwise.com