کارفرمانیوز - مدیران منابع انسانی شرکتها یا سازمانها ، برای طراحی و اجرای اثربخش و کارآمد سیستم جبران خدمات، به طوری که منجر به حداکثر شدن عملکرد کارکنان و تأمین نیازهای آنها به طور همزمان، و نیز کسب موفقیت سازمانی شود، لازم است به نکاتی اساسی توجه کافی داشته باشید. 

۱ - بین رفتار و عملکرد کارکنانتان، و اهداف سازمان هماهنگی و همسویی برقرار کنید. به عنوان مدیران منابع انسانی همواره بر ایجاد و حفظ این هماهنگی و انسجام تلاش کنید.

۲ - به نیازها و خواسته های کارکنان توجه کنید. تنها زمانی سیستم جبران خدمات یا حقوق و دستمزد به هدف خود می‌رسد که عناصر این برنامه برای کارکنان معنادار و ارزشمند باشد، و بر مشارکت آنها در سازمان تاثیر بگذارد. 

۳ - هزینه ها و ریسک های احتمالی که در طراحی و اجرای برنامه های پاداش ممکن است به وجود آید را اندازه‌گیری و مدیریت کنید. باید میان هزینه ها و اثربخشی برنامه ها، تعادل وجود داشته باشد. 

۴ - پیوسته سیستم های مدیریت عملکرد را بهبود دهید. باید میان عملکرد کارکنان و پاداشی که به آنها تعلق می¬گیرد رابطه برقرار شود. 

۵ - باید به شکل آشکار، میان عملکردهای عالی و دیگر عملکردها تمایز ایجاد کنید. باید کارکنان با عملکرد عالی شناسایی شوند، و نسبت به دیگران پاداش بیشتری را در اشکال مختلف پولی و غیرپولی و فرصت های پیشرفت و توسعه، دریافت کنند.

شادابی کارکنان در افزایش بهره وری

۶ - از برنامه های پرداخت مبتنی بر مشوق (Incentive-based pay)، استفاده بیشتری کنید. سازمان هایی که از این برنامه ها برای ایجاد انگیزه در بهبود عملکرد استفاده می کنند، از نظر مالی سود می برند.

۷ - کارکنان را در سهام و سود شرکت سهیم کنید. سازمان های با عملکرد عالی (Higher-performing firms) از مشوق هایی که در رابطه با سهام و سبد سرمایه گذاری سازمان است، نسبت به سازمان های با عملکرد پایین (Low-performing firms)، بیشتر استفاده می کنند. 

۸ - برای تفهیم برنامه پاداش جامع به کارکنان، به آن‌ها آموزش دهید و با آنها ارتباط برقرار کنید. تنها در این صورت کارکنان از این برنامه ها پشتیبانی خواهند کرد. 

۹ - از برنامه های مشوق بلندمدت استفاده کنید. از جمله این برنامه ها، مشارکت دادن کارکنان در سهام شرکت، تسهیم عایدی و تسهیم سود در میان کارکنان و مدیران است.

۱۰ - مدیریت پاداش را در هماهنگی و انسجام کامل با دیگر وظایف مدیریت، مانند مدیریت مالی، به کار ببرید. برای دستیابی به نتایج برنامه پاداش جامع و موفقیت سازمان در تمام عرصه ها، هماهنگی و انسجام میان فعالیت های مختلف مدیریت، ضروری است.




منبع : www.worldatwork.org


www.karfarmanews.irکارفرمانیوزپایگاه اطلاع رسانی کارفرمایان