کارفرمانیوز - جهت آشنایی کارفرمایان محترم دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۷ شورای عالی کار در مورد کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند را در ادامه تقدیم می کنیم که امیدواریم مورد استفاده قرارگیرد.

در اجرای بند ۴ بخشنامه شماره ۲۶۵۱۵۶ مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۷ وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع مصوبه مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۷ شورای عالی کار، نحوه اجرای مصوبه مزبور را در کارگاه های دارای طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می دارد:

الف: نحوه اجرای بند یک بخشنامه راجع به افزایش مزد مبنا

به مزد شغل تمامی کارگران از ابتدای سال ۱۳۹۸ روزانه ۱۳ درصد (به نسبت آخرین مزد شغل آنان در سال ۱۳۹۷) به اضافه روزانه ۸۷۰۴۹ ریال اضافه می شود. به عبارت دیگر:

مزد شغل روزانه در سال ۱۳۹۸= ۸۷۰۴۹ + (۱.۱۳ * آخرین مزد شغل روزانه در سال ۱۳۹۷)

تبصره ۱: با توجه به تکلیف مقرر در تبصره یک بخشنامه چنانچه مزد شغل حاصل از اعمال افزایشات فوق الذکر کمتر از ۵۰۵۶۲۷ ریال در روز شود، مبلغ ۵۰۵۶۲۷ ریال ملاک خواهد بود.

تبصره ۲: به سایر عناصری که بر طبق دستورالعمل اجرایی طرح های طبقه بندی یا عرف و رویه کارگاه جزء مزد تلقی شده و تا پایان سال ۱۳۹۷ برقرار گردیده اند (علاوه بر افزایشی که بر روی مزد شغل ها ایجاد می شود) بایستی از اول سال ۱۳۹۸ معادل ۱۳ درصد اضافه شود از قبیل مزد رتبه، حق پست، مزایای سختی کار، مزایای ماندگار پست، مزد سنوات گذشته (تا پایان سال ۱۳۹۷) و نظایر آنها.

تبصره ۳: هم چنین در اجرای بند ۱ بخشنامه، ضرایب جداول مزدی طرح های طبقه بندی مشاغل معادل ۱۳ درصد نسبت به ضرایب سال گذشته (سال ۱۳۹۷) از ابتدای سال ۱۳۹۸ خواهد بود.

ب: نحوه اجرای تبصره ۱ بند ۲ بخشنامه راجع به نرخ پایه سنوات در سال ۱۳۹۸

جدول مزد سنوات در گروه های بیست گانه در سال ۱۳۹۸ به شرح ذیل است که در اجرای تبصره یک بند ۲ بخشنامه شماره ۲۶۵۱۵۶ مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۷ در مورد کارگرانی که از ۱/۱/۱۳۹۸ به بعد دارای یک سال سابقه خدمت باشند و یا یک سال از آخرین ترفیع آنها سپری شده باشد، متناسب با گروه شغلی مربوط معادل ریالی یک پایه با نرخ مقرر برقرار می شود.

تبصره ۱: مزد سنوات (پایه) که در اجرای مصوبه اخیر شورای عالی کار در سال ۱۳۹۸ و طبق جداول موضوع این بند داده می شود، مشمول افزایش ۱۳ درصد نمی شود.

جدول نرخ پایه (سنوات) در گروه های بیست گانه- (ارقام ریال در روز)

جدول پایه سنوات 20 گانه

تبصره ۲: در اجرای تبصره ۳ بند ۲ بخشنامه شماره ۲۶۵۱۵۶ مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۷ از ابتدای سال ۱۳۹۸ همه کارگران دارای قرارداد دایم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از این که حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

ج: نحوه اجرای بند ۴ بخشنامه راجع به افزایش مزد ناشی از ارتقاء:

در واحدهایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشند، نحوه ارتقاء شغل کارکنان و احتساب افزایش مزد ناشی از آن، مطابق ضوابط مندرج در دستورالعمل اجرایی طرح طبقه بند مشاغل خواهد بود.

در کارگاه هایی که فاقد طرح طبقه بندی مشاغل مصوب می باشند، اضافه مزد ناشی از ارتقاء بایستی برابر ضوابط مزدی یا رویه های متداول کارگاه در گذشته تعیین و پرداخت شود.

کوروش یزدان- مدیر کل روابط و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی


دانلود دستورالعمل(بخشنامه) نحوه اجرای افزایش حقوق سال ۹۸ در مورد کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل





منبع : www.hesabketab.org


www.karfarmanews.irکارفرمانیوزپایگاه اطلاع رسانی کارفرمایان