گرگ بائر، جراح بازنشسته‌ای است که زمانی یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های جراحی چشم در یک بیمارستان را مدیریت می‌کرد. اما با وجود همه دستاوردهای کاری و ثروتی که داشت، احساس پوچی و ناراحتی می‌کرد، تا حدی که تا آستانه خودکشی رفت. وقتی به خودش آمد و شادی پایدار را جست‌وجو کرد، به اصولی برای تحول زندگی پی برد که به تاسیس شرکت The Real Love منجر شد. در وب‌سایت این شرکت نوشته شده: «اگر تصمیم گرفته‌اید که فقط نمی‌خواهید زنده بمانید و می‌خواهید متفاوت زندگی کنید، واقعا شاد باشید و از ترس و سردرگمی نجات بیابید، به جای درستی آمده‌اید. با عشق واقعی، هیچ چیز دیگری اهمیت ندارد و بدون آن، هیچ‌چیز تکمیل نیست. عشق واقعی قطعه گمشده پازل زندگی است. در ealLove.com معنای واقعی عشق را به شما می‌آموزیم و صلح و اعتماد به نفس را جایگزین خشم و سردرگمی در زندگی فردی و روابط شما می‌کنیم.» دکتر بائر که دو دهه است نویسنده‌، سخنران و کارآفرینی موفق شده، کتابی تحت‌عنوان «عشق واقعی در محیط کار: هشت اصل برای رهبری موثر در کسب‌وکار» نوشته که بسیار قابل توجه است. در این کتاب دکتر بائر ذکر کرده که نبود عشق واقعی در افراد، به‌خصوص کسانی که در نقش‌های مدیریتی هستند، باعث می‌شود آنها به‌طور ناسالم به دنبال قدرت و کنترل کردن دیگران بروند. او می‌افزاید: «وقتی می‌توانیم رفتار دیگران را کنترل کنیم، نوعی احساس قدرت را تجربه می‌کنیم که به‌طور موقت به ما احساس آرامش می‌دهد و ما را از حس غیرقابل تحمل ناامیدی می‌رهاند. بیشتر ما هر روز از قدرتی که داریم سوء استفاده می‌کنیم، اما پی به آن نمی‌بریم، چون چنین رفتاری در فرهنگ ما امری عادی است.»


رفتارهای مسمومی که باید از آن مطلع باشیم


دکتر بائر برای شناسایی رفتارهای آسیب‌زننده ناشی از قدرت که باعث اختلال در کار کارکنان وفادار می‌شود و محیط کار را غیرقابل تحمل می‌کند، چند رفتار مسموم را که ممکن است حتی نسبت به آن آگاهی داشته باشیم، اما برای جلوگیری از آن کاری نکنیم، لیست می‌کند. زمان آن رسیده که توجه بیشتری به چنین رفتارهایی نشان دهیم. کدام‌یک از اینها برای شما آشنا به نظر می‌رسند؟


۱) شایعه‌پراکنی: دکتر بائر می‌گوید وقتی افراد پشت سر دیگران بدگویی می‌کنند، در موقعیتی قرار می‌گیرند که به آنها آسیب وارد کنند و اعتبار آنها را زیر سوال ببرند. افرادی که شایعه‌‌پراکنی می‌کنند و پشت سر همکاران خود بدگویی می‌کنند و این رفتار بد را قبول ندارند، از احساس قدرتی که با این کار به دست می‌آورند، لذت می‌برند و باید هر چه زودتر جلوی آنها گرفته شود.


۲) اطلاعات ندادن: دکتر بائر در مورد افرادی که نمی‌خواهند در مورد کار اطلاعات بدهند می‌گوید: «این تجربه را داشته‌اید که گاهی در مورد یک کار از یک فرد خاص اطلاعات می‌خواهید و او از اینکه این اطلاعات را به شما نمی‌دهد لذت می‌برد یا دادن این اطلاعات را مدام به تعویق می‌اندازد. ناامیدی شما از چنین رفتاری، به او حس قدرت می‌دهد.»


افشای راز


۳) افشای رازها: دکتر بائر می‌نویسد: «خیلی از ما دوست داریم رازها را لو بدهیم، چون در لحظاتی که این کار را می‌کنیم، کنترل بحث را به دست داریم و همه توجه‌ها به سمت ما است.» به محض اینکه شنیدید یکی از همکاران می‌گوید «می‌خواهی رازی را بشنوی؟» هشدار واضحی است مبنی بر اینکه با فردی مسموم روبه‌رو شده‌اید.


۴) سوء استفاده از اختیار: به مدیران‌تان نگاه کنید. خیلی از آنها از اختیاراتی که به واسطه موقعیت‌شان دارند برای ترساندن دیگران سوء استفاده می‌کنند تا آنها را وادار به انجام کارهایی کنند که می‌خواهند یا زمانی که نیاز به موافقت‌شان در تیم دارند، آنها را با خود همراه کنند. برخی مدیران نمی‌توانند به صورت هدفمند مسوولیت‌ها را واگذار کنند تا بر همه تصمیم‌هایی که باید بگیرند، کنترل داشته باشند؛ حتی کوچک‌ترین تصمیم‌ها. دکتر بائر می‌گوید: «چنین رویکردی ناکارآمد است و رهبری تیم را به بیراهه می‌کشاند، اما به مدیر احساس قدرت می‌دهد.»


۵) سرکوب خلاقیت: وقتی مدیران ایده‌های کارکنان را برای ارتقای یک محصول یا کل کسب‌وکار زیر سوال می‌برند، حس واقعی قدرت داشتن به آنها دست می‌دهد و این موضوع می‌تواند به قیمت منزوی کردن و از بین بردن انگیزه کارکنان تمام شود.


۶) انتقاد: دکتر بائر می‌نویسد: «مچ‌گیری و پیدا کردن اشتباهات دیگران یک سرگرمی ساده است و برای کسانی که به دنبال قدرت هستند، هر ضربه‌ای که به دیگران وارد می‌کنند، منبع رضایتمندی است.»


۷) قلدری: به گفته دکتر بائر، از هر شش نفر یک نفر در محیط کار قلدری می‌کند که این امر با توجه به اینکه بهره‌وری و سلامت کارکنان را پایین می‌آورد، برای کسب‌وکار گران تمام می‌شود. دکتر بائر می‌گوید در عصر اطلاعات، قلدری کردن با دانش بیشتر صورت می‌گیرد. «هر چقدر بیشتر بدانیم، بیشتر می‌توانیم در بحث‌ها برنده باشیم، بر دیگران غلبه کنیم و احساس قدرت داشتن کنیم.»


۸) تخریب فرآیندهای کاری: دکتر بائر می‌گوید افرادی که از سوی همکارانشان به عنوان «تنگناهای» پیش رفتن فرآیندهای کار شناخته می‌شوند، از اینکه جریانات امور را تحت کنترل داشته باشند و بتوانند روند کارها را کند کنند، از احساس قدرتی که به دست می‌آورند، لذت می‌برند.


۹) نه گفتن: دکتر بائر می‌گوید: «خیلی از افراد از به‌کار بردن قدرت وتو در تصمیم‌گیری‌ها در هر اندازه‌ای، احساس قدرت به دست می‌آورند.»


اثرات منفی سوء استفاده از قدرت


• افرادی که به‌طور لحظه‌ای احساس قدرتمند بودن می‌کنند، هیچ‌گاه طولانی مدت حس رضایت به دست نمی‌آورند. وقتی این حس موقت از بین می‌رود، دوباره قدرت بیشتر می‌خواهند و در واقع، به آن اعتیاد پیدا می‌کنند.


• افرادی که به دنبال قدرت هستند، همواره ناامیدند و قدرت هیچ‌گاه رضایتمندی پایدار برای آنها ندارد.


• افراد تشنه قدرت، خودخواه هستند و به تدریج منفور می‌شوند.


• افراد قدرت‌طلب در نهایت انگیزه کاری خود را از دست می‌دهند.



منبع : دنیای اقتصاد www.donya_e_eqtesad.com