پرسش و پاسخ قانون کار



1- اتباع خارجی چگونه می توانند جهت دریافت شماره اختصاصی اقدام نمایند ؟ 


آندسته از اتباع خارجی که دارای کارت اقامت هستند کد اختصاصی در کارت آنها درج شده است اما بطور کلی جهت دریافت کد اختصاصی می بایست به دفاتر خدمات اتباع خارجی (دفاتر کفالت ) مراجعه نمایند .


2- آیا بدون داشتن شماره اختصاصی امکان نامنویسی در سازمان تأمین اجتماعی برای اتباع خارجی وجود دارد؟


در صورت داشتن شماره گذرنامه و شناسه فراگیر، امکان نامنویسی در سازمان و دریافت شماره تأمین اجتماعی ( SSN )برای اتباع خارجی وجود دارد.


3-  تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه شدگان خارجی کدامند؟


حمایتهای بلندمدت:

پرداخت مستمری بازنشستگی، پرداخت مستمری بازماندگان (مستمری فوت)، پرداخت مستمری ازکارافتادگی کلی غیر ناشی از کار، پرداخت مستمری ازکارافتادگی کلی و جزئی ناشی از کار.

حمایتهای کوتاه مدت:

حمایت در برابر حوادث و بیماریها (دفترچه درمانی )، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری، پرداخت غرامت نقص عضو، پرداخت کمک هزینه کفن و دفن پرداخت کمک هزینه ازدواج، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی


4- آیا بیمه شدگان خارجی همچون بیمه شدگان ایرانی از کلیه تعهدات و حمایت های سازمان برخوردار میباشند؟


بیمه شدگان اتباع خارجی مانند بیمه شدگان ایرانی از کلیه تعهدات و حمایت های سازمان (به جز بیمه بیکاری) برخوردار می باشند.


5-   آیا بیمه شدگان اتباع خارجی مشمول بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه بطور اختیاری و  زنان خانه دار از غرامت دستمزد ایام بیماری برخوردار می باشند؟ 


بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد و زنان خانه دار و اختیاری از غرامت دستمزد ایام بیماری برخوردار نمی باشند.لیکن بیمه شدگان اختیاری مشمول بند الف و ب ماده 3 قانون تامین اجتماعی می باشند(حوادث، بیماریها و بارداری)


6-   مدارک لازم جهت انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد اتباع خارجی کدامند؟


مدارک لازم جهت انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد اتباع خارجی پروانه کار معتبر و مدارک هویتی (گذرنامه یا کارت اقامت معتبر) می باشد.


7-   مدارک لازم جهت انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه دار اتباع خارجی کدامند؟


مدارک لازم جهت انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه دار، داشتن کارت اقامت یا گذرنامه معتبر و شرط سنی حداکثر 50 سال می باشد.


8-  شرایط لازم برای بازنشستگی اتباع خارجی کدامند؟


1- بیمه شده مرد با داشتن حداقل 60 سال سن و حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه و یا داشتن حداقل 50 سال سن و حداقل 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه.


2- بیمه شده زن با داشتن حداقل 55 سال سن و حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه و یا داشتن حداقل 45 سال سن و حداقل 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه. در شرایطی که بیمه شده مرد با حداقل 60 سال سن و بیمه شده زن با حداقل 55 سال سن، زیر 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می تواند سابقه خود را با پرداخت حق بیمه کسری سابقه تا ده سال، تکمیل کرده و با 10 روز حقوق بازنشسته شود. در شرایطی که بیمه شده مرد با حداقل 60 سال سن و بیمه شده زن با حداقل 55 سال سن، زیر 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می تواند سابقه خود را با پرداخت حق بیمه کسریِ سابقه تا ده سال، تکمیل کرده و با 10 روز حقوق بازنشسته شود.


3- بیمه شده زن شاغل با داشتن حداقل 42 سال سن (مشمولین قانون کار) و 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه می تواند بازنشسته شود.


4- بیمه شدگان (زن و مرد) با داشتن 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی می توانند بازنشسته شوند.


9-   شرایط بازنشستگی برای اتباع خارجی در کارهای سخت و زیان آور چگونه است؟


نظر به اینکه اتباع خارجی با رعایت مواد 120 تا 129 قانون کار می توانند در ایران اشتغال به کار داشته باشند بنابراین مشمون قانون کار می باشند. لذا طبق قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور، افرادی که حداقل 20 سال متوالی و 25 سال متناوب در کارهای سخت و زیان آور (مخل سلامتی) اشتغال داشته اند و در هر مورد حق بیمه مذکور را به سازمان پرداخته باشند، بدون شرط سنی می توانند تقاضای بازنشستگی نمایند .


همچنین چنانچه کمیسیون های پزشکی موضوع ماده 91 قانون تأمین اجتماعی قبل از رسیدن بیمه شده شاغل در کارهای سخت و زیان آور به سابقه مقرر ( 20 سال متوالی و 25 سال متناوب برای کارهای سخت و زیان آور) فرسایش جسمی و روحی وی را ناشی از اشتغال به کارهای سخت و زیان آور تشخیص دهند، فرد بیمه شده می تواند درخواست بازنشستگی کند. بر این اساس هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور یک سال و نیم محاسبه خواهد شد.  


10-   نحوه تعیین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه کارفرمایان (خویش فرمایان ) چگونه است؟


چنانچه متقاضی فاقد سابقه پرداخت حق بیمه بوده و یا کمتر از 360روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، می تواند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مصوب انتخاب نماید .


دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که بیش از 360 روز سابقه پرداخت حق بیمه دارند، عبارت است از میانگین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه آخرین 360 روز قبل از ثبت تقاضا در دبیرخانه شعبه.  



منبع : www.tamin.ir