کارفرمانیوز - امروز روز اول کاری بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها بعد از تعطیلات است و همچنین احتمالا برای خیلی از کارمندان روز اول کاریشان در محل کار جدید ، از طرفی کارفرمایان این کارمندان نیز قرار است با نیروهای جدید ارتباط برقرار کنند.همواره این چالش برای هر دو دسته وجود داشته در اولین روز(های) این همکاری باید چگونه رفتار کنند. هرچند اگر کارفرمایان به صورت اصولی و با دقت مصاحبه شغلی را با کارمند مربوطه انجام داده باشند، شناخت نسبی پیدا کرده و تعامل بهتری می توانند داشته باشند ، ولی این چالش برای کارمندان به مراتب بزرگتر خواهد بود.در همین راستا تصمیم گرفتم مطلبی اماده کنم که چه برای کارمندان تازه وارد و کارفرمایانشان و چه برای مدیران و کارمندانی که یکسال جدید را در همان شرکت قبلیشان شروع می کنند مفید بوده و هم کارمندان عزیز بدانند که در روز اول کار خود چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید انجام دهند و هم کارفرمایان محترم از انتظارات کارمندانشان با خبر شوند.


نه اشتباه که در روز اول کاری مرتکب می شویم:

دیر می‌رسید

ممکن است شما حتی قبل از این‌که روزتان شروع شود، آن را خراب کنید.

اخیرا پژوهشی که در هافینگتون پست به آن اشاره شده‌است، نشان داده‌است معمولا رؤسا کارمندانی را که دیر می‌رسند غیرمتعهدتر می‌پندارند و در ارزیابی عملکرد به آنها رتبه‌ی پایین‌ترین می‌دهند حتی اگر آن کارمندان محل کار را دیرتر ترک کنند.

این منصفانه نیست اما درحال‌حاضر واقعیت دارد. بنابراین سعی کنید تا حد امکان زود به دفتر کار برسید.


با همکاران‌تان خوش و بش نمی‌کنید

شما با چند دقیقه گفت‌وگوی کوتاه می‌توانید روحیه‌ای خوب برای خودتان و اطرافیان‌تان بسازید.

بر اساس گفته‌ یک متخصص محل کاراگر به اعضای تیم‌تان نمی‌گویید “سلام”، مهارت‌های مردمی به ظاهر پایین‌تان می‌تواند قابلیت فنی‌تان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

حتی اگر شما یک مدیر نیستید، در صورتی که بدون هیچ کلامی مستقیما به سوی میزتان بروید ممکن است خودتان را همکاری جلوه دهید که نزدیک شدن به او سخت است.


قهوه می‌نوشید

اگر شما به محض بیدار شدن یک فنجان قهوه را سر نمی‌کشید، احتمالا به محض این‌که به دفتر کار برسید به سراغ قهوه می‌روید.

اما پژوهش‌ها حاکی از این است که بهترین زمان برای نوشیدن قهوه بعد از ۹:۳۰ دقیقه صبح است.

چون هورمون استرس، یعنی کورتیزول، که تنظیم‌کننده‌ی انرژی است، معولا بین ساعت ۸ و ۹ در بالاترین میزان است.

وقتی در طول این مدت قهوه می‌نوشید، بدن کورتیزول کم‌تری تولید می‌کند و بیش‌تر به کافئین اتکا می‌کند.

هنگامی که پس از ۹:۳۰ صبح کورتیزول به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند، ممکن است واقعا به بالا بردن کافئین نیاز داشته‌باشید.


به تمام ایمیل‌های صندوق دریافت پاسخ می‌دهید

وقتی در صندلی خود قرار می‌گیرید، وسوسه‌کننده است که مستقیما در دریاچه‌ی پیام‌هایی که در طول شب آمده‌است شیرجه بزنید.

اما بر اساس گفته‌ مایکل کر، سخنران بین‌المللی و نویسنده‌ “شما نمی‌توانید جدی باشید! درکار شوخ‌طبع باشید”، ۱۰ دقیقه اول روز کاری باید صرف مرور سریع و اولویت‌بندی ایمیل‌ها شود.

به این طریق می‌توانید ببینید آیا ایمیلی فوری هست یا نه و برنامه‌ای بریزید که بعدا سایر پیام هارا پاسخ دهید.
 

بدون این‌که یک زمان‌بندی مبتنی بر تجربه در ذهن داشته‌باشید، کارتان را شروع می‌کنید
 

اول آسان‌ترین وظایف را انجام می‌دهید

پژوهش‌ها حاکی از این است که معمولا با سپری شدن روز، انرژی و انگیزه‌ شما کاهش می‌یابد.

برای همین ضروری است در اسرع وقت مهم‌ترین چیزها را انجام دهید و آنها را از سر راه وظایف دیگر بردارید.

بعضی آدم‌ها این استراتژی را قورت دادن قورباغه می‌نامند، که بر گرفته از گفتاوردی از مارک تواین است: “اول صبح یک قورباغه‌ی زنده بخورید و در باقی روز هیچ چیزی بدتر از آن برایتان اتفاق نخواهدافتاد.”


چند وظیفه‌ای هستید

چون صبح‌ها انرژی خیلی زیادی دارید، ممکن است احساس کنید که می‌توانید هم‌زمان میلیون‌ها کار مختلف را انجام دهید.

اما پژوهش‌ها حاکی از آن است که چندوظیفه‌ای بودن می‌تواند به عملکرد شما در وظیفه‌ی اصلی‌تان آسیب بزند، و بهتر است در هر زمان فقط یک کار را انجام دهید.
 

روی افکار منفی تمرکز می‌کنید

ممکن است یک عابر در مسیر رفتن به محل کار با شدت مستقیما به شما تنه بزند. یا شاید شب گذشته با نامزدتان دعوا کرده‌باشید.

اجازه ندهید این تجربه‌ها حواس‌تان را از وظایفی که باید امروز انجام شود پرت کند.

تیلور توصیه می‌کند ذهن‌تان را تقسیم‌بندی کنید و هنگامی که هفته‌تان را شروع می‌کنید آن افکار منفی را در “جعبه‌ای جداگانه” قرار دهید. اگر لازم باشد می‌توانید بعدا این افکار را بازبینی کنید.


جلسه دارید

جلسه‌های صبحگاهی می‌تواند منابع شناختی شما را هدر دهد.

بر اساس گفته‌ی لورا وندرکم، نویسنده‌ “آن‌چه موفق‌ترین آدم‌ها قبل از صبحانه انجام می‌دهند”، باید صبح زود را به وظایفی مانند نوشتن اختصاص دهید که مستلزم تمرکز حواس و توجه زیاد است.

اگر در جلسات با رییس و هم‌کاران‌تان حرفی برای گفتن دارید، مطمئن شوید آن را در زمان‌هایی برگزار می‌کنید که انرژی‌تان پایین است، مثل بعد از ظهر، مگر این‌که یقین دارید جلسه‌تان مستلزم انرژی ذهنی زیادی است.

 

۱۴ کاری که افراد موفق در روز اول کاری انجام می‌دهند

زود از خواب بیدار می‌شوند. ‌

افراد موفق در یک ساعت مشخص در شب به خواب می‌روند تا به خوبی بخوابند و بتوانند صبح روز از خواب بیدار شوند و به کار‌های روزمره‌ی خود برسند.

ورزش می‌کنند.

ورزش سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد و جریان خون را در بدن شما افزایش می‌دهد و سبب شادابی شما می‌شود. پس شما با روحیه‌ی بهتر هفته‌ی خود را آغاز می‌کنید و مزیت‌ بالاتری نسبت به دیگران که ورزش نمی‌کنند دارید.

صبحانه مقوی و سالم می‌خورند.

در اولین روز کاری شما باید تمام کارهایی را که قبلاً انجام داده بودید را کنترل و مدیریت کنید. صبحانه‌ی سالم و مقوی کمک بزرگی به شما در این زمینه می‌کند.

زودتر سر کار می‌روند.

برای خواب بیشتر، موبایل خود را روی حالت اِسنوز (چرت کوتاه) نگذارید. معمولاً اولین روز کاری با ترافیک سنگین همراه است. پس زودتر بلند شوید و عادت‌‌‌های غلط خود را اصلاح کنید. همچنین وقتی زودتر از دیگران سر کار می‌روید، احساس بهتری دارید. زیرا فرصتی برای راست و ریس کردن کارها قبل از اینکه کار ساعت کاری شروع شود، دارید و قبل از سرو‌کله زندن با ارباب رجوع، می‌توانید به کار‌های روزمره خود برسید. علاوه بر این شما وقتی کار خود را زود آغاز می‌کنید، وقت اضافه برای کارهای غیر قابل پیش‌بینی و مسائل شخصی خواهید داشت.

میز‌کار و دسکتاپ کامیپوتر خود را همیشه مرتب نگاه می‌دارند.

وقت اضافه برای پروژه‌ها و کار‌های مختلف می‌تراشند.
افراد موفق، انتظار چیز‌های غیر قابل پیش‌بینی را در روز اول کاری دارند.
 
خوش‌آمد گویی گرمی با مدیران و همکارن می‌کنند.

این اولین و مهم‌ترین کاری است که هر صبح در زمان وارد شدن به محیط کار باید انجام دهید تا روحیه‌‌ی خوب خود را ثابت نگاه دارید. یک شروع خوب و با انرژی در اولین روز کار بسیار با ارزش است.

لیست‌ کار‌‌های روزمره‌ و اهداف خود را به روز می‌کنند.

موفقیت‌های هفته را تجسم می‌کنند.

با بررسی و روشن کردن نتایج مثبت پروژه‌های در حال کار، از نقاط مثبت خود درس می‌گیرند و مشخص می‌کنند که چه مراحلی را برای تکرار موفقیت باید طی کنند.

ایمیل‌‌های خود را مدیریت می‌کنند.

افراد درگیر کار، روزانه ۱۰۰ ایمیل دریافت می‌کنند و اگر ایمیل‌ها مدیریت نشوند، به آسانی ایمیل‌های مهمی از قلم می‌افتند. به همین جهت افراد موفق ایمیل‌های خود را مدیریت و الویت بندی می‌‌کنند.

همیشه لبخند به لب دارند.

این مورد ممکن است به عنوان آخرین چیز در ذهن شما باشد، ولی برای جبران فشار کاریِ روز شنبه بسیار واجب است

جملات زیبا در ایمیل خود بکار می‌برند.

معمولاً حجم زیادی از ایمیل‌ها در روز اول کاری رد و بدل می‌شود و افراد تمایل دارند که جواب‌های کوتاه به ایمیل‌های دریافتی خود بدهند. اما یک ایمیل با لحن دوستانه تفاوت زیادی می‌توانند ایجاد کند.

نه گفتن را بلد هستند.

معمولاً در محیط کار، عوامل بسیاری وجود دارند که حواس شما را پرت کنند و شما را از رسیدن به هدف کاریتان دور کنند. افراد موفق توانایی نه گفتن به این گونه موارد را دارند. آن‌ها خیلی دیپلوماتیک و مودبانه به همکاران خود نه می‌گویند و کار غیر ضروری را به بعد معکول می‌کنند.

فردایی هم هست.

بعد از اتمام اولین روز کاری و مواجه شدن با بسیاری مشکلات حل نشده، این ذهنیت به وجود می‌آید که دنیا به پایان رسیده است. ولی با تعمل بیشتر مشخص می‌شود، بهتر است بعضی از کار‌ها به فردا معکول شود.

 

اینفوگرافی: ۱۴ ویژگی برای بهترین بودن در کار


ویژگی مدیر خوب


منبع : www.behnamkeshani.com



www.karfarmanews.irکارفرمانیوزپایگاه اطلاع رسانی کارفرمایان