مصاحبه اختصاصی کارفرمانیوز با حمیدرضا امامقلی تبار بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران


کارفرمانیوز - به بهانه جلسه فردای کمیته دستمزد شورای عالی کار به سراغ حمیدرضا امامقلی تبار رفتیم بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور مصاحبه پرحرارت و چالشی ما حاوی نکات مفیدی ست که توجه شما را به آن جلب می کنیم :

✔️ به عنوان اولین سوال،نمایندگان کارگران در افزایش دستمزد رویکرد یکسویانه ای دارند یا به منافع کارفرمایان  هم توجه می کنند؟

👈 اجازه دهید اینگونه توضیح دهم که افزایش درآمد جمعیت 13 میلیونی کارگران موجب رونق اقتصادی بیشتری در جامعه می شود،زیرا قدرت خرید آنها بالاتر رفته و با خرید اجناس و مایحتاج بیشتر،تقاضا افزایش یافته و درصد هزینه سربار کارفرمایان را کاهش می دهد.

✔️ اما کارفرمایان عقیده دیگری دارند.آنها معتقدند نباید تاوان عدم توانمندی حاکمیت در کنترل تورم را بپردازند و افزایش حقوق باید منطقی باشد.

👈 وظیفه کمیته تعیین دستمزد،تعیین حداقل حقوق کارگران بر اساس نرخ تورم و سطح معیشت است.اتفاقا بنده این مسئله را از دوست گرامی ام علی اصغر آهنی ها نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار پرسیده ام و اینجا دوباره عنوان می کنم : این که نرخ دلار افزایش می یابد و قاچاق کالا بیشتر می شود چه ارتباطی به کارگر دارد؟!

✔️ دلیل مخالفت نمایندگان با تعیین دستمزد بصورت منطقه ای در جلسه قبلی چه بود؟

👈 دلیل اصلی اش وجود دو چالش بزرگ بود : اول این که افزایش حقوق در کلان شهرها سرعت و میزان مهاجرت را افزایش می دهد در حالی که هدف نهایی دستگاههای حاکمیتی جلوگیری از این اتفاق با توجه به پیامدهای منفی بسیار آن است.
و چالش دوم پناه بردن کارفرما به شهرهای کوچک و روستاها برای تولید با توجه به هزینه کمتر است که آثار زیست محیطی منفی به بار خواهد آورد.

حمیدرضا امامقلی تبار

✔️ پیش بینی شما از برآیند جلسات تعیین حداقل دستمزد سال 98 چیست؟به همراهان کارفرمانیوز بگویید در سال 98 شاهد چند درصد افزایش حقوق خواهیم بود؟

👈 قطعا میزان این افزایش بین 35 تا 40 درصد برای دریافت کنندگان حداقلی خواهد بود.

✔️ آقای امامقلی تبار،انتظارات بالادستی خود کارگران حمایت دولت از تولید و کارفرماست تا به تبع رونق اقتصادی محقق شده،امنیت شغلی و رفاه بیشتری برایشان محقق گردد.

👈 کاملا با حرف شما موافقم،البته حمایت هایی شده مثل کاهش مالیات اشخاص حقوقی از 25 درصد به 20 درصد اما من هم معتقدم کافی نیست و دولت باید مالیات را باز هم کاهش دهد و وام های کم بهره پرداخت نماید و جلوی واردات و قاچاق کالاهای مشابه گرفته شود.بله کارفرما هم حق دارد اما مقصر عدم حمایت از کارفرما،کارگر نیست.

✔️ به عنوان سوال پایانی
 شما به عنوان فعال حوزه کارگری کشور فکر می کنید چند درصد از کارفرماها بعد از افزایش 35 تا 40 درصدی دستمزد،حقوق قانون کار را رعایت و پرداخت می کنند؟ 

👈 البته این مسئله به توانمندی بخش های نظارتی بستگی دارد اما من معتقدم کسانی که امروز هم قانون را دور می زنند در سال 98 هم همین کار را می کنند و تعدادشان بیشتر نمی شود.کما این که کارفرمانماها میزان افزایش حقوق را از افزایش قیمت محصولات جبران می کنند.

✔️ و البته دودش ابتدا در چشم قشر ضعیف جامعه و کارگران خواهد رفت.نظر ما به عنوان فعال حوزه کارفرمایی این است که تنها اتفاقی که این وسط می افتد افزایش میزان نارضایتی کارگران با توجه به مقایسه دریافتی خود با حقوق مصوب است و تنها درصد پایینی از کارگران از منافع آن بهره مند خواهند شد.

👈 انشالله که با کمک هم بتوانیم این مقدار را شامل حال کارگران بیشتری نماییم. 

✔️ حرف پایانی ...

👈 با تشکر از شما سال خوبی را برای شما و مخاطبانتان آرزومندم.




(محمدرضا مهرپویا - مدیر گروه کارفرمانیوز)


www.karfarmanews.irکارفرمانیوزپایگاه اطلاع رسانی کارفرمایان