کارفرمانیوز - شما هنگام برخورد با کارمند خود درباره ی یک مشکل مهم، روی مرز تصحیح این رفتار و صرفاً بدتر کردن اوضاع قرار دارید. اگر کنترل خود را به دست چنین موقعیتی بسپارید، ممکن است در آینده وجهه و حسن شهرت خود به عنوان رهبری معقول را قربانی رفتاری کنید که می توانست به شکل بهتری بروز پیدا کند.

9 کارآفرین شورای کارآفرینان جوان امریکا در مورد رفتارهایی که مدیران خوب هنگام برخورد با نقایص کارمندانشان نباید از خود بروز دهند و راه های جایگزین آنها به بحث پرداخته اند که نتایج این بحث را در ادامه خواهید خواند.


اهمیت نیروی انسانی


1- همه ی تقصیر را به گردن او نیندازید

«وقتی در یک کسب و کار اوضاع اشتباه پیش می رود، هر کسی ممکن است بخواهد تقصیر را از گردن خود باز کند و به گردن دیگران بیندازد. پیش از آنکه از مسیر درست خود خارج شوید و تمام مسئولیت یک اشتباه را به گردن یک کارمند خود بیندازید، موقعیت را بی طرفانه بررسی کنید. آیا واقعاً خود شما یا دیگر رهبران، شرکا و یا همکاران شرکت نباید بخشی از مسئولیت را بر عهده بگیرید؟ هنگام برخورد با کارمند خاطی، ابتدا مسئولیت و نقش خود را در اشتباه به وجود آمده بر عهده بگیرید و سپس با او برخورد کنید».


2- با متهم کردن کارمند خاطی به سراغ مشکل نروید


«وقتی با متهم کردن آنها به خاطر اشتباهی که مرتکب شده اند شروع کنید (حتی اگر شواهد قابل اتکایی هم برای این اتهام وجود داشته باشد)، بلافاصله فضایی دفاعی شکل می گیرد که در آن همه دیوار دفاعی خود را بالا می گیرند. به جای نشانه رفتن انگشن اتهام به سمت دیگران، باید با احتیاط و تمرکز روی چراییِ مشکل به وجود آمده و راه حل های احتمالی آن به آنها نزدیک شوید تا کمک کنید دیگر مرتکب چنین اشتباهی نشوند».


3- کاری نکنید احساس بدی پیدا کند


«وقتی مشکلی به وجود می آید، متهم کردن کارمند خاطی و یا قرار دادن او در موقعیتی ناخوشایند هیچ کمکی به بهتر شدن اوضاع نمی کند. نشان دادن یک اشتباه و یا مسئله باید به عنوان یک فرصت یادگیری مورد استفاده قرار بگیرد. اگر به کارمند خود نشان دهید هنوز برای کارشان ارزش قائلید، فرصت این را خواهید داشت که رویه ی تازه ای بنا کنید تا از تکرار نشدن آن اشتباه اطمینان حاصل شود».


4- پیش همکارانش او را سرزنش نکنید


«وقتی کارمندی اشتباه بزرگی مرتکب شده، به احتمال زیاد خودش از این موضوع آگاهی دارد. پس هیچ گاه اشتباه او را پیش همکارانش به رخ نکشید؛ این کار او را وارد حالت دفاعی می کند و می تواند روح حاکم بر شرکت را در هم بشکند. در عوض، برای صحبت کردن با او به صورت خصوصی وقت کافی اختصاص دهید. اطمینان حاصل کنید به جای اتهام زدن بی موقع، در فضایی آرام به این موضوع پرداخته می شود؛ فضایی که هر دوی شما را به سمت پیدا کردن یک راه حل هدایت می کند».


5- مدام آمار اشتباهات او را نگه ندارید

«الان زمان خوبی برای فهرست کردن تمام اشتباهاتی که او در طول دوران کار خود مرتکب شده نیست. در عوض، اطمینان حاصل کنید او از مشکل به وجود آمده درک درستی دارد، و با یکدیگر به این موضوع فکر کنید که برای برطرف کردن موضوع، چه راه حلی می توان پیدا کرد. او را با نگاهی مثبت و یک نتیجه گیری عملی ترک کنید. این کار تشویش کمتری به او تحمیل می کند و در عین حال ابزار های لازم برای برطرف کردن مشکل را در اختیارش قرار می دهد».


6- موضوع را شخصی نکنید


«هر کسی مرتکب اشتباه می شود. گاهی اوقات این اشتباهات یک کسب و کار را در معرض خطر قرار می دهند و بسیاری از مؤسسان و مدیران ممکن است موضوع را به خودشان بگیرند و آن را عمدی و شخصی تلقی کنند. هر تصمیمی که در مورد آینده ی کارمند مورد نظر گرفته می شود، تمرکز همیشه باید روی مسائل موجود باشد، نه روی شخصیت افراد و دخیل کردن آن در موضوع. اشتباهات را برای کارمند مورد نظر و خود شرکت به یک فرصت یادگیری بدل کنید. تغییر یک فرایند می تواند به جلوگیری از تکرار آن اشتباه در آینده کمک کند».


7- بلافاصله با او برخورد نکنید

«هنگامی که تحت تأثیر احساسات خود قرار دارید با کارمند خود برخورد نکنید. اجازه دهید پیش از مطرح کردن موضوع با او، عصبانیتتان فرو بنشیند. چه یک ساعت، چه یک روز و یا یک هفته، اجازه دهید زمان لازم برای فراهم شدن زمینه ی برخوردی مناسب با موضوع سپری شود. واکنش های آنی برای هیچ یک از طرفین مفید نخواهند بود».


8- تحت هیچ عنوان توهین نکنید

«هنگام برخورد با یک کارمند خاطی هیچگاه به او توهین نکنید. عملکرد او هر چقدر هم که بد بوده باشد، توهین به او هیچ توجیهی نخواهد داشت. اگر هدف شما از صحبت کردن با او، فهم اتفاق روی داده و رسیدن به یک نتیجه ی مثبت است، توهین هیچ وقت راه مناسبی برای این کار نیست. به حرف های کارمند خود نیز گوش دهید و با پیشفرض وارد مکالمه با او نشوید. شاید شنیدن حرف های او زوایای تازه ای از موضوع را برایتان روشن کند».


9- به دنبال پیدا کردن مقصر نباشید

«خیلی ها روی پیدا کردن مقصر تمرکز می کنند و این یک اشتباه بزرگ است. تمرکز شما باید روی پیدا کردن راه حل های درازمدت و به کارگیری رویه هایی باشد که بتوانند از تکرار اشتباهات در کسب و کار شما جلوگیری کنند. از کارمند خود بپرسید پیشنهادش برای بهبود اوضاع چیست. به این ترتیب بیشتر احساس به حساب آورده شدن خواهد کرد».




منبع : inc


www.karfarmanews.irکارفرمانیوزپایگاه اطلاع رسانی کارفرمایان