شریعتمداری


وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اراده‌ای در این انتخاب نداشته، گفت: ترجیح می‌دادم به طور طبیعی به کارم در وزارتخانه ادامه دهم.

به گزارش کارفرمانیوز به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری در جلسه شنبه شب (97/8/5) مجلس و در جریان دفاع از صلاحیت خود برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: من اراده‌ای در این انتخاب نداشتم و این انتخاب رییس جمهور بود. من ترجیح می‌دادم به طور طبیعی به کارم در وزارتخانه ادامه دهم اما آقای رییس جمهور گفت که تغییر در بخشی از ارکان اقتصادی کشور، خواست نمایندگان است و من هم پذیرفتم مشروط به رای اعتماد مجلس.

وی اضافه کرد: شما نمایندگان می‌خواهید در مورد تصدی وزارتخانه‌ای تصمیم بگیرید که اجتماعی‌ترین نهاد حاکمیت و از مهم‌ترین نهادهای اقتصادی ایران است که اگر کارآمد عمل نکند نتیجه‌اش توزیع فقر است.

شریعتمداری با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور اعضای رسمی صندوق‌های بازنشستگی، تامین اجتماعی و رفاه اجتماعی هستند، ادامه داد: وزارت کار، مسئولیت تکفل عدالت اجتماعی در معنای عام کلمه را دارد؛ عدالت در رسیدگی به امور افرادی که به هر دلیلی به استضعاف کشیده شده‌اند. زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، معلولان، فقرا، محرومان و قربانیان آسیب‌های اجتماعی.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این وزارتخانه ماموریت سنگینی در حوزه رفاه اجتماعی دارد ادامه داد: تصمیم گیری درباره این وزارتخانه تصمیم گیری درباره بخشی از اقتصاد است که مغفول واقع شده و آن اقتصاد تعاون است که یک فرهنگ در جامعه اقتصادی به حساب می‌آید و اگر مورد اهتمام قرار گیرد بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. در واقع مجلس باید درباره حفظ ودیعه سپرده شده و حق‌الناس بیمه شوندگان تصمیم گیری کند.

شریعتمداری با بیان اینکه وزارت کار می‌تواند به عنوان پیشران در اقتصاد کشور عمل کند، ادامه داد: من چندین بار از مجلس رای اعتماد گرفتم و سال‌ها با شما نمایندگان همکار بودم. در همین راستا سوال، تحقیق و تفحص، استیضاح، بازرسی موردی و نوبه‌ای و نظارت مجلس را بر همه ارکان دولت از حقوق مسلم نمایندگان می‌دانم و به آن احترام می‌گذارم چراکه معتقدم این جزو مهمترین مظاهر شکوه دموکراسی و مردم سالاری در ایران است.

وی با اشاره به انتقادها نسبت به عدم حضور وی در جلسات استیضاح تصریح کرد: من همواره تلاش می‌کنم پاسخگوی نمایندگان باشم. یک بار در یکی از جلسات استیضاح حاضر نشدم زیرا از شب قبل به منطقه سیل زده‌ای در مازندران رفته بودم. وقتی از برگزاری جلسه مطلع شدم با هیات رئیسه تماس گرفتم آقایان مطهری و پزشکیان شاهد هستند به ایشان گفتم امر کنید برمی‌گردم اما گفتند از آقای لاریجانی شنیده‌اند درمورد تغییرات تصمیم گرفته شود لذا استیضاح باید مدیریت شود. علاوه بر این شخصا با آقای پزشکیان تلفنی حرف زدم زیرا از حیث ادب و پاسخگویی باید حضور می‌یافتم.

وزیر پیشنهادی کار با اشاره به اظهارات نمایندگان مخالف نیز یادآور شد: مطالب کارشناسانه و ارزشمندی بیان شد که برخی به حیطه وظایف من برنمی‌گشت. اگر مسئولیت به من سپرده شد پاسخ برخی مطالب آقای نادری را خدمت ایشان می‌دهم و اگر موارد صحیح بود آن را به مراجع نظارتی منتقل می‌کنم. من وقتی می‌شنوم که در یک وزارتخانه پست مدیرعاملی خرید و فروش می‌شود تنم می‌لرزد؛ یقین دارم که این اتفاق در کلان رخ نمی‌دهد. اما اگر کسانی هستند که با آبروی نظام بازی می‌کنند ما مکلف به برخورد هستیم.

شریعتمداری با اشاره به ابلاغ نکات شانزده بندی از سوی رئیس‌جمهور به ربیعی درباره وزارت کار اظهار کرد: علاوه بر این قانون برنامه ششم و سایر قوانین بالادستی سند لازم الاجرای ما در وزارتخانه است که به آنها عمل خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اصل شفافیت و مبارزه با فساد در وزارت کار یادآور شد: این جزو برنامه‌های اصلی رئیس‌جمهور است و من نسبت به آن اهتمام خواهم داشت. ان‌شاءالله در صورت تصدی مسئولیت کلیه معاملات در صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تامین اجتماعی به صورت مکشوف در اختیار مردم قرار می‌گیرد و فهرست همه مدیران و اعضای هیات مدیریه‌های ذی‌ربط وزارتخانه نیز روی سایت رسمی قرار خواهد گرفت؛ زیرا ما مکلف به ایجاد شفافیت به عنوان پایه برخورد با فساد هستیم و در همین راستا نسبت به الکترونیکی کردن فعالیت تامین اجتماعی نیز اهتمام خواهیم داشت.

شریعتمداری درباره موضوع ثبت سفارش خودروها در وزارت صنعت یادآور شد: اگر درون یک دستگاه اجرایی فساد اتفاق افتاد و آن دستگاه توانست با فساد برخورد کند و میکروب را دور بیندازد باید آن را تقویت کنیم. من در وزارت صنعت حراست و تیمی از آی‌تی را مامور کردم که کلیه ثبت سفارش‌ها را بررسی کنند و تلاش کردیم که مجموعه‌های نظارتی به این موضوع بپردازند.

وزیر پیشنهادی کار ادامه داد: اصل شایسته سالاری و به کارگیری مدیران شایسته از طرق مختلف در صورت تصدی مسئولیت مورد توجه من خواهد بود. ان‌شاءالله ترتیباتی فراهم می‌کنم که در تمام سازمان‌های مربوطه جوانان فرهیخته و دانشمند پشت میزهای مدیریتی حاضر شوند. به مجلس هم تعهد می‌دهم با برداشتن نگاه جنسیتی در انتخاب مدیران بین زنان و مردان تفاوتی قائل نشوم، تعهد می‌دهم نگاه قومی، مذهبی، باندی و حزبی در انتصاب مدیران نداشته باشم تا شایستگان در مسند امانت مردم بنشینند.

شریعتمداری با بیان اینکه وزارت کار متعلق به مردم و حق الناس ملت است افزود: متاسفانه ما به بومی گزینی توجه نکردیم اما این سیاست قطعا در مدیریت واحدهای استانی اعمال خواهد شد. علاوه بر این سن مدیریت در مجموعه وزارت ۱۰ سال کاهش خواهد یافت.