شرایط حق اولاد



حق عائله‌مندی یا حق اولاد یکی از مزایای جانبی حقوق و دستمزد کارگران مشمول قانون کار است. طبق ماده ۸۷ قانون تامین‌اجتماعی، پرداخت کمک عائله‌مندی به عهده کارفرماست و باید هر ماهه هنگام پرداخت مزد یا حقوق به بیمه‌شده پرداخت شود. این مبلغ هرساله با افزایش حداقل دستمزد بیشتر می‌شود، چون ضریبی از افزایش حداقل مزد روزانه است. میزان کمک‌هزینه عائله‌مندی معادل ۳ برابر حداقل مزد روزانه کارگر ساده برای هر فرزند در هرماه است. در سال ۹۷ این مبلغ برای هر فرزند ۱۱۱ هزار تومان است. وفق مقررات، حق اولاد تا قبل از سال ۱۳۹۴ فقط تا ۲ فرزند قابل‌پرداخت بود که با توجه به تغییرات اخیر در حال حاضر این محدودیت برداشته شده و در صورت وجود شرایط بابت کلیه فرزندان کارگر با هر تعداد قابل‌پرداخت است.

شرایط پرداخت کمک‌هزینه عائله‌مندی بر اساس ماده ۸۶ قانون تامین‌اجتماعی عبارت است از :


١- کارگر یا بیمه‌شده باید حداقل سابقه پرداخت حق‌بیمه ۷۲۰ روز کار را نزد سازمان تامین‌اجتماعی داشته باشد. ( به خاطر داشته باشید سابقه نزد تامین اجتماعی ملاک عمل قرار می گیرد نه سابفه در کارگاه )

٢- سن فرزندان از هجده سال کمتر باشد و یا منحصرا به تحصیل اشتغال داشته باشند یا در اثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون‌های پزشکی قادر به کار نباشند. با این توضیح که به فرزندان کارگر تا 18 سالگی حق اولاد تعلق می گیرد مگر اینکه پس از 18 سالگی دانشجو شوند و یا قادر به کار نباشند که در اینصورت محدودیت زمان تا فارغ التحصیلی و قادر به کار شدن از بین می رود.

٣- حق اولاد یا عائله‌مندی به زن و شوهر هر دو در صورت اشتغال در کارگاه‌های مشمول قانون کار و تامین ‌اجتماعی باید پرداخت شود.



کارفرمانیوز پایگاه اطلاع رسانی کارفرمایان