‌ ‌

نوبت کاری



✔️ به استناد ماده ۵۵ قانون کار ، #کار_نوبتی کاری است که در طول ماه گردش دارد.بنا بر این کارگرانی که به صورت ۲۴ ساعت کار و ۲۴ یا ۴۸ ساعت استراحت می کنند و ساعت شروع به کار آنان در طول ماه گردش ندارد،نوبت کار محسوب نمی شوند و به استناد ماده ۵۳ آن قانون نوع کار آنان ، #کار_مختلط محسوب می شود و به موجب ماده ۵۸ قانون کار برای هر ساعت کار در شب به این قبیل کارگران ۳۵% اضافه بر مزد ساعت کار عادی تعلق می گیرد.


✔️ #حق_شیفت همان فوق العاده نوبت کاری مصرح در ماده ۵۶ قانون کار می باشد : 👇

کارگری که در طول ماه به طور نوبتی کار می کند و نوبت های کار وی در صبح و عصر واقع می شود (10%) و چنانچه نوبت ها در صبح و عصر و شب قرار گیرد ، (15%) و در صورتی که نوبت ها به صبح و شب و یا عصر و شب بیافتد (22/5%) علاوه بر مزد به عنوان فوق العاده نوبت کاری دریافت خواهد کرد .


✔️ با توجه به ساعت کار روزانه کارگران مشمول قانون کار که ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه می باشد چنانچه در طول ماه ساعت کار انجام شده توسط کارگران بیش از میزان مقرره قانونی باشد به آنان فوق العاده #اضافه_کاری موضوع ماده ۵۹ قانون کار تعلق خواهد گرفت.


به عنوان مثال: چنانچه در طول ماه بهمن (۳۰ روزه) که دارای ۴ جمعه،بدون ایام تعطیل رسمی باشد کارگری به صورت ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت فعالیت داشته باشد کارگر موصوف به صورت معمول ۱۰ روز کاری ۲۴ ساعته داشته و مجموع ساعت کاری وی حاصلضرب روزهای کار در ۲۴ ساعت،یعنی ۲۴۰ ساعت خواهد بود که پس از کسر و محاسبه ساعت کار موظفی ماه (به عنوان مثال ۱۹۱ ساعت ) ، مابه التفاوت ساعت کاری (۴۹ ساعت)به عنوان اضافه کار تلقی خواهد شد و مشمول فوق العاده ۴۰ درصد اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی موضوع  بند ب  ماده ۵۹ قانون کار خواهند گردید.



لازم به ذکر است در قانون کار فوق العاده ای تحت عنوان تعطیل کاری پیش بینی نشده و کارگرانی که در روزهای تعطیل رسمی همانند روز تاسوعا و عاشورا کار می کنند،چنانچه ساعت کار موظف ماهیانه خود را به صورت کامل کار کرده باشند در قبال کار در روز تعطیل رسمی و به تعداد ساعات انجام کار  مشمول دریافت فوق العاده اضافه کاری خواهند بود.


لازم به توضیح است نظر به اینکه از مزایای مقرر در ماده 56 قانون کار به عنوان فوق العاده نام برده شده است لذا این مزایا جزء مزد کارگر نبوده و در محاسبه اضافه کاری ، عیدی و پاداش و سنوات خدمت و نظایر آن منظور نخواهد شد .




#کارفرمانیوز_پایگاه_اطلاع_رسانی_کارفرمایان