کارفرمانیوز - چند روز پیش درحالی روز کارگر را جشن گرفتیم که 3 کارگر پس از انفجار تونل در دست احداث آزاد راه تهران شمال جان خود را از دست دادند. بر اساس اعلام رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان البرز 11 نفر در این انفجار مصدوم و 5 نفر دچار سوختگی شدند البته، این گونه حوادث در طی سالهای اخیر برای چندمین بار است که در محیط‌های ناایمن بلای جان کارگران می‌شود اما تلاقی این حادثه درآستانه روزکارگر هجمه و انتقادات زیادی را متوجه کارفرمایان کرده است.

«حاتم شاه کرمی»، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم از اعزام تیم ویژه‌ای برای بررسی حادثه با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر می‌دهد و می‌گوید: «قرار شده تیم تخصصی دیگری هم امروز به منطقه اعزام شود تا میزان قصور کارفرما و عواملی که منجر به این حادثه شده به دقت  بررسی و  مشخص شود. بنابراین، جزئیات بیشتر حادثه پس از بررسی این دو تیم به رسانه‌ها اعلام خواهد شد.»البته دو سال پیش بود که انفجار معدن یورت در گلستان حادثه آفرین شد و جان بیش از 30 کارگر را گرفت. موضوعی که «ناصر چمنی» نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «زمانیکه این حادثه اتفاق افتاد مسئولان قول‌های زیادی درباره بحث ایمنی محیط‌های کارگری دادند اما متأسفانه به هیچ کدام از آن‌ها عمل نشد.»

حقوق و بیمه کارگر

او عدم محاکمه مقصران انفجار معدن یورت را مهم‌ترین دلیل بی‌توجهی کارفرمایان دیگر به بحث ایمنی می‌داند و معتقد است دلیل اصلی این‌گونه حوادث عدم برخورد جدی با مقصران ماجرا است: او می‌گوید :«هیچ اتفاقی برای مدیران عامل این مجموعه‌ها نمی‌افتد و هیچ‌کس هم به آن‌ها تذکر نمی‌دهد. درحالی‌که انتظار می‌رفت مجرمان و مقصران را به قوه قضائیه معرفی کنند تا شاهد برخورد با آن‌ها باشیم. تا زمانی‌که با مقصران حادثه برخورد نمی‌شود معلوم است که هیچ کارفرمایی به بحث ایمنی توجه نمی‌کند.»کارشناسان معتقدند: یکی از دلایل دیگری که باعث ناامن بودن محیط‌های کار می‌شود مسائل اقتصادی است. چمنی مــــــــی‌گوید: هزینه بر بودن ایمنی محیط کارگاه باعث بی‌تمایلی کارفرمایان شده است. او می‌گوید: «متأسفانه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که ارزش ایمن کردن محیط‌های کارگری بالاتر از جان یک کارگر است. متأسفانه با این‌که در قانون کار به لزوم تشکیل کمیته حفاظت ایمنی در کارگاه‌ها تأکید شده اما این کمیته‌ها در محیط‌های کارگری وجود ندارد یا به صورت فرمایشی عمل می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: در صورت اثبات فوت کارگران در حین کار، از طرف تأمین اجتماعی به خانواده متوفی خسارت و مستمری تعلق می‌گیرد. با یک حساب و کتاب جزئی می‌توان فهمید که این هزینه خیلی بیشتر از مبلغی که باید صرف ایمنی کارگاه کرد نیست. بنابراین ضروری است تا وزارت کار به موضوع ایمنی کارگاه‌ها ورود کند.

کمیته حفاظت ایمنی در کارگاه‌ها وظیفه دارد با مشارکت کارفرما و کارگرها نقاط ناایمن کارگاه را شناسایی و نسبت به حل این مشکل اقدام کند. چمنی هم از وزارت کار می‌خواهد تا نظارت‌های خود را به کارگاه‌ها بیشتر کنند تا همه آن‌ها موظف به تشکیل این کمیته و فعالیت آن شوند. او می‌گوید: وزارت کار باید از کارگاه‌ها بخواهد ماهانه گزارش عملکرد این کمیته را ارسال کند. تا زمانیکه وزارت کار نظارت جدی به عملکرد آن‌ها نداشته باشد آن‌ها کارشکنی می‌کنند و تمام ضرر و زیان این اتفاق به چشم کارگر می‌رود. کارگرهایی که دستمزدشان با تورم همخوانی ندارد و جوابگوی زندگی‌شان نیست.فروردین سال 94 بود که آیین نامه‌ای درباره به کارگیری مسئول ایمنی در کارگاه‌ها نوشته شد. آیین نامه‌ای که اگرچه چندین سال از ابلاغ آن می‌گذرد اما همچنان به گفته این فعال کارگری در کشور اجرایی نمی‌شود. چمنی می‌گوید: به عنوان کارگری که 20 سال است مشغول به کار هستم و همچنین به عنوان نماینده کارگران اثری از اجرایی شدن این آیین نامه تاکنون ندیده ام. بنابراین، این موضوع تاکنون عملی نشده است.



منبع : www.ion.ir

www.karfarmanews.irکارفرمانیوزپایگاه اطلاع رسانی کارفرمایان