فعالان بازار سرمایه در سال ۱۳۹۷ شاهد ورود ابزارهای جدیدی در بازار از جمله آتی سبد سهام و اختیار معاملات و آتی زعفران بودند امسال حد اعتباری کارگزاری‌ها کاهش یافت و نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه شد.

در سال ۹۷ بازار سرمایه ایران شاهد اتفاقات بسیاری بود که از جمله آن می‌توان به قرار دادن حد اعتباری برای کارگزاری‌ها، آغاز معاملات آتی و اختیار معاملات زعفران، کاهش مالیات بر نقل و انتقال شرکت‌های بورسی و دیگر اقدامات بود که در ادامه به بخشی از این اقدامات اشاره می‌شود:


فروردین:در ابتدای سال نمایشگاه بورس برگزار شد و نهادهای مالی ایران در این نمایشگاه با حضور گسترده خود توان مالی بازار سرمایه را نشان دادند.


اردیبهشت:هیأت مدیره سازمان بورس همزمان با اوج‌گیری قیمت سهام در بورس و رشد چشمگیر حجم معاملات اعتباری سهام به منظور کنترل ریسک شرکت‌های کارگزاری که برای خرید اوراق بهادار به مشتریان خود اعتبار می‌دهند و تنظیم سازوکار اجرایی مربوطه، دستورالعمل کنترل ریسک اعتباری کارگزارها را تصویب می کند.


سازمان بورس و اوراق بهادار، موج جدیدی از نظارت بر فرآیند خرید و فروش اعتباری صورت گرفت و با تعیین حد اعتباری در کارگزاری‌ها ریسک این صنعت را به مراتب کاهش داد.


خرداد: نخستین قرارداد آتی زعفران با سررسید شهریور ۱۳۹۷ در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد و دارندگان کد معاملاتی قراردادهای آتی در بورس، به معامله این محصول پرداختند.


در اولین قرارداد آتی زعفران اندازه هر قرارداد ۱۰۰ گرم زعفران رشته‌ای بریده ممتاز (نگین) به عنوان دارایی پایه بود.


تیر:حامد سلطان نژاد مدیر عامل بورس کالا در مراسم رو نمایی از معاملات آتی زعفران گفت که ایران ۹۰ درصد از زعفران جهان را تولید می‌کند و باید تبدیل به مرجعیت قیمت زعفران در دنیا شود و تاکید کرد که معامله زعفران در بورس به این امر بسیار کمک می‌کند.


شهریور:حسن قالیباف اصل بعد از ۱۰ سال از مدیرعاملی بورس تهران خداحافظی کرد و علی صحرایی جای او را گرفت. پس از انتخاب هیأت مدیره جدید شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی اعضای حاضر علی صحرایی را به عنوان مدیر عامل بورس تهران و جانشین حسن قالیباف اصل انتخاب کردند.


بازار سرمایه


مهر: بازار سرمایه روند صعودی خود را با رشد معاملات سهام ادامه داد.


آبان:بعد از وعده‌ها و حاشیه‌های بسیار، نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران برای اولین بار در بورس انرژی عرضه شد و بعد از آن هم چند مرتبه عرضه‌ها ادامه یافت.


آذر:در اوایل سال ۱۳۹۵ بود که سازمان بورس اعلام کرد که به عضویت پیوسته آیسکو درآمده است. در آن زمان پل اندروز دبیرکل آیسکو در نامه‌ای به سازمان بورس این عضویت را تأیید کرد. متعاقب آن مسئولان اعلام کردند که به زودی سازمان بورس به عضویت عادی آیسکو در می‌آید در زمان ریاست شاپور محمدی در سازمان بورس تلاش‌هایی برای ارتقای عضویت از پیوسته به عادی انجام شد.


در نهایت در سال ۱۳۹۷ سازمان بورس و اوراق بهادار توانست عضو عادیِ سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) شود که ارتقای عضویت در این نهاد بین المللی را می‌توان نمایانگر رشد بازار سرمایه ایران در سطح بین‌الملل دانست و برای دست یابی به این جایگاه، تمامی قوانین و استانداردهای موجود در بازار سرمایه ایران با استانداردهای موجود در آیسکو منطبق شد آیسکو تقریباً ۹۵ درصد بازارهای سرمایه دنیا را در برمی‌گیرد.


دی:در سازمان بورس مجوزهای لازم برای فراهم شدن بستر معاملات الگوریتمی در بورس صادر و پیش نیازهای لازم در این زمینه مهیا شد. در این راه بهره گیری از معاملات الگوریتمی منجر به انجام بهتر و دقیق‌تر استراتژی‌های معاملاتی سرمایه گذاران می‌شود.


بهمن: بازار سرمایه باز هم با گسترش معاملات سهام مواجه شد.


اسفند:ابزار مالی اختیار معامله زعفران در بورس کالای ایران راه اندازی شد. اختیار معامله، قراردادی دوطرفه بین خریدار و فروشنده است که بر اساس آن خریدار قرارداد، حق (نه الزام و تعهد) دارد که مقدار معینی از دارایی مندرج در قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص بخرد یا بفروشد.



منبع : www.ettelaat.com