کارفرمانیوز - با توجه به نیاز مبرم برای یادگیری قانون کار، هم برای کارفرما و هم برای کارمند، تصمیم بر این شد تا نکاتی از قوانین کار را به صورت بخش بخش تقدیم شما عزیزان کنیم که قسمت سوم این سلسله پست ها تقدیم شما عزیزان می گردد.

حق ماموریت

با توجه به ماده ۴۶ قانون کار به کارگرانی که به موجب قرارداد به ماموریتهای خارج از محل خدمت اعزام میشوند فوق العاده ماموریت تعلق میگیرد این فوق العاده نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگران باشد، همچنین کارفرما مکلف است وسیله یا هزینه رفت و برگشت آنها را تامین نماید.
با توجه به تبصره این ماده ماموریت به مورد اطلاق میشود که کارگر برای انجام کار حداقل ۵۰ کیلومتر از محل کارگاه اصلی دور شود و یا ناگزیر باشد حداقل یک شب در محل ماموریت توقف نماید.
در این قانون موضوع پرداخت هزینه های غذا و اقامت و اضافه کاری برای این افراد پیش بینی نگردیده است که باید طبق روال عرف و یا توافق طرفین انجام شود.

 

معاینات پزشکی کارکنان قبل از به کارگماردن آنها

طبق ماده  ۹۰ قانون تامین اجتماعی افراد شاغل در کارگاهها باید قابلیت جسمانی مناسب با کارهای مرجوع داشته باشند به این منظور باید قبل از بکارگماردن آنها ترتیب معاینه پزشکی آنها را بدهند. در صورتی که کارفرما در معاینه پزشکی آنها تعلل کند و پس از استخدام معلوم شود نامبردگان در حین استخدام قابلیت کار را نداشته است و در نتیجه بیمه شده دچار حادثه و یا بیماریش شدت یابد سازمان تامین اجتماعی هزینه های مربوط را از کارفرما طبق ماده ۵۰ این قانون مطالبه و وصول خواهند نمود.



منبع : www.persianhesab.com


www.karfarmanews.irکارفرمانیوزپایگاه اطلاع رسانی کارفرمایان